De cryptominingpool Qubic is getroffen door een grootschalige DDoS-aanval tijdens een poging om het Monero-netwerk via een 51%-aanval over te nemen. De aanval, die volgens oprichter Sergey Ivancheglo zes uur duurde, zorgde ervoor dat de rekenkracht (hashrate) van Qubic kelderde van 2,6 naar 0,8 gigahashes per seconde. Dit maakt de overnamepoging aanzienlijk minder effectief.
Ivancheglo meldde op X dat de DDoS-aanval vermoedelijk is uitgevoerd door partijen die al een botnet gebruiken voor Monero-mining. Hierdoor zouden de aanvallers geen extra kosten hebben. “Geen kosten, als je al een botnet hebt om Monero te minen,” aldus Ivancheglo. Het Qubic-team heeft inmiddels beschermingsmaatregelen ingevoerd om verdere verstoringen te voorkomen.
Toenemende strijd tussen Qubic en Monero-gemeenschap
De aanval heeft de spanningen tussen Qubic en de Monero-gemeenschap verder aangewakkerd. Ivancheglo beschuldigt ontwikkelaars van de populaire miningsoftware XMRig van betrokkenheid, maar deze aantijgingen zijn niet bevestigd. Screenshots die online circuleren – maar niet zijn geverifieerd – suggereren dat leden van de Monero-community actief meewerken aan het verdedigen van het netwerk.
Qubic probeert met zijn netwerk de meerderheid van de Monero-hashrate te verkrijgen. Zodra deze controle is bereikt, kan de pool blokken van andere miners weigeren, waardoor het netwerk in feite gecentraliseerd raakt. Dit druist in tegen de kernwaarden van Monero, dat juist bekendstaat om zijn decentralisatie en privacybescherming.
Impact op de toekomst van Monero en de cryptomarkt
Monero is één van de meest privacygerichte cryptovaluta en wordt veel gebruikt op het deep web, onder andere voor anonieme transacties. De aanval van Qubic en de daaropvolgende verdediging door de Monero-gemeenschap zetten de discussie over de veiligheid en decentralisatie van het netwerk op scherp.
De strijd is nog niet voorbij. Terwijl Qubic doorzet in zijn poging het netwerk over te nemen, bereidt de Monero-gemeenschap zich voor op nieuwe aanvallen en verdedigingsacties. De uitkomst van deze machtsstrijd kan bepalend zijn voor de toekomst van zowel Monero als de bredere cryptomarkt.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
Polymarket vergoedt gebruikers na phishingaanval door beveiligingslek bij externe leverancier
Polymarket is getroffen door een cyberaanval waarbij aanvallers via een beveiligingslek bij een externe leverancier een phishingaanval uitvoerden.
Crypto-oplichter doet zich voor als influencer en steelt 1,4 miljoen dollar
Uit gerechtelijke documenten blijkt dat Saleem met de fraude minstens 1,4 miljoen dollar aan cryptovaluta en contant geld heeft buitgemaakt.
THORChain herstart netwerk na hack van 10,7 miljoen dollar
THORChain heeft zijn netwerk volledig herstart na een hack van 10,7 miljoen dollar, en voegt meteen drie nieuwe cryptomunten toe.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
