Volgens Ripple CEO Brad Garlinghouse is het slepende juridische gevecht tussen Ripple Labs en de Securities and Exchange Commission (SEC) bijna ten einde. Garlinghouse verwacht dat de zaak tussen zijn bedrijf en de machtige Amerikaanse toezichthouder in de eerste helft van 2023 is afgelopen.
XRP gaat als een raket
In tegenstelling tot de rest van de markt, gaat de XRP token de laatste tijd als een raket. Dat komt mede omdat er steeds meer geruchten de ronde doen over het einde van de rechtszaak tussen Ripple Labs en de SEC. Garlinghouse zelf verwacht nu dus in de eerste helft van 2023 het einde van de rechtszaak, maar geeft toe dat het lastig te voorspellen is.
Er lijkt dus een mogelijkheid te zijn dat het einde van de rechtszaak nog langer op zich laat wachten. Daarmee zou er na minstens twee jaar een einde komen aan de saga tussen Ripple Labs en de SEC. In december 2020 ondernam de SEC namelijk al de eerste actie tegen Ripple Labs. Garlinghouse heeft in ieder geval goede hoop dat Ripple Labs de zaak in zijn voordeel beslecht.
Waar draait de rechtszaak om?
De rechtszaak tussen de SEC en Ripple Labs draait om de vraag of XRP kwalificeert als effect. We spreken van een effect als het financiële product in kwestie een bepaalde winstverwachting draagt. Als jij bijvoorbeeld bij de HEMA een cadeaubon haalt, dan heeft die bon een vaste waarde in euro’s. Die waarde zal nooit groeien, er zal niemand op de markt zijn die meer voor jouw bon wil bieden.
De SEC claimt dat er aan de XRP token wel een bepaalde winstverwachting hangt en dat Ripple Labs zich niet aan de regels heeft gehouden die daar normaal gesproken aan hangen. Je mag namelijk niet zomaar een effect aan het publiek verkopen. XRP heeft nu het gevoel aan de winnende hand te zijn in deze zaak en de boel begin 2023 over de streep te trekken.
XRP koers balanceert op rand van 1 dollar: analisten vrezen enorme crash
XRP nadert gevaarlijk dicht de grens van 1 dollar door een brede uitverkoop, zware liquidaties en hernieuwde uitstroom bij beleggers.
XRP-whale verliest 28 miljoen dollar na crash richting 1 dollar
Een grote XRP-belegger zag posities van tientallen miljoenen gedwongen sluiten toen XRP richting 1 dollar zakte. Dit gebeurde er.
Mastercard lanceert AI-betalingen, speelt Ripple straks een hoofdrol?
Volgens Stevenson nemen meer dan dertig bedrijven deel aan de pilot. Daarbij zouden onder andere Stripe, Coinbase en OKX betrokken zijn.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Tiener steelt 13 miljoen dollar aan Bitcoin en geeft het uit aan Lamborghini’s
Canadese tiener bekent crypto-oplichting van 13 miljoen dollar en gaf gestolen geld uit aan luxe auto’s en privéjets.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
