Banken wereldwijd hebben sinds 2020 meer dan 100 miljard dollar in blockchaintechnologie gestoken. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van Ripple, en de boodschap is helder: de financiële wereld verandert, alleen zie je het nog nauwelijks aan de oppervlakte.
Achter de schermen bouwen banken aan nieuwe financiële rails
Ripple werkte voor dit onderzoek samen met CB Insights en het UK Centre for Blockchain Technologies. Ze analyseerden meer dan 10.000 investeringen en spraken met ruim 1.800 financiële topmensen. Wat blijkt? Terwijl de markt vol onzekerheid zit en regelgeving achterblijft, bouwen banken rustig door aan een digitale toekomst.
De grootste investeringen gingen naar betaalinfrastructuur, digitale opslag van activa (custody), tokenisatie en on-chain valuta-uitwisseling. Zo werkt HSBC aan een platform voor digitaal goud, ontwikkelt Goldman Sachs een blockchain-oplossing voor afwikkelingen en experimenteert het Japanse SBI met quantum-bestendige valuta.
Stablecoins en custody winnen van crypto voor consumenten
Wat vooral opvalt: banken kijken nauwelijks naar consumentenproducten zoals cryptohandel of wallets. Slechts één op de vijf banken biedt die diensten aan. De echte focus ligt intern: efficiëntere balansbeheer, snellere grensoverschrijdende betalingen en minder afhankelijkheid van oude banksystemen.
Zes op de tien banken werkt actief aan custody-oplossingen. Daarbij zijn vooral stablecoins en zogenaamde real-world assets populair – denk aan digitale versies van obligaties, vastgoed of goud.
‘De volgende grote stap gebeurt buiten beeld’
Volgens het rapport gelooft meer dan negentig procent van de ondervraagde financiële leiders dat blockchain en digitale assets vóór 2028 een enorme impact zullen hebben op de sector. En tweederde van de banken zegt binnen drie jaar een eigen initiatief te willen starten, van tokenized bonds tot infrastructuur voor CBDC’s.
Ripple noemt dit “het begin van de implementatiefase”. Oftewel: de hype mag dan weg zijn, maar de échte revolutie is begonnen. En dat gebeurt vooral op plekken waar de consument nog niks merkt – maar uiteindelijk wél de voordelen van gaat voelen.
Niet Wall Street, maar de opkomende markten geven het tempo aan
Opvallend detail: de grootste groei zit niet in de VS of Europa. Het zijn landen als India, Singapore en de Verenigde Arabische Emiraten die blockchain het snelst omarmen. En ondanks het trauma van FTX bereikte de institutionele investeringen in Q1 2024 zelfs een piek.
Voor wie dacht dat de blockchaintrend over z’n hoogtepunt heen was, is dit rapport dus een wake-up call. De nieuwe infrastructuur van het financiële systeem wordt nu gebouwd – en banken hebben er diep voor in de buidel getast.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
XRP koers balanceert op rand van 1 dollar: analisten vrezen enorme crash
XRP nadert gevaarlijk dicht de grens van 1 dollar door een brede uitverkoop, zware liquidaties en hernieuwde uitstroom bij beleggers.
XRP-whale verliest 28 miljoen dollar na crash richting 1 dollar
Een grote XRP-belegger zag posities van tientallen miljoenen gedwongen sluiten toen XRP richting 1 dollar zakte. Dit gebeurde er.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
