Het lijkt erop dat er een paar lastige maanden aankomen voor het cryptocurrency- en aandelenplatform Robinhood. Een groep investeerders heeft Robinhood namelijk aangeklaagd voor marktmanipulatie in relatie tot negen meme-stocks tijdens de rally van januari 2021.
Bijdrukken van aandelen?
Als we een rapport van dinsdag van Reuters mogen geloven, dan heeft een groep aanklagers toestemming om een rechtszaak te starten vanwege het vermeende ‘bijprinten van’ aandelen. Het gaat om aandelen van GameStop, AMC en zeven andere bedrijven die niet bij naam genoemd werden. Mogelijk zitten daar ook Nokia en BlackBerry bij.
In januari 2021 schoten de koersen van verschillende assets, waaronder die van meme-coin Dogecoin, naar een all-time high nadat Redditors op het subforum r/Wallstreetbets verschillende aandelen en cryptocurrency’s een pump gaven. Robinhood schorste tijdelijk de mogelijkheid om GameStop en andere assets te kopen, waarmee het platform in een groot gevecht met de gebruikers terechtkwam.
Duizenden ontevreden gebruikers lieten als gevolg van de acties van Robinhood 1-ster reviews achter voor het platform. Het werd zelfs zo erg dat Robinhood besloot om de beursnotering in de Verenigde Staten tijdelijk uit te stellen. Inmiddels is Robinhood beursgenoteerd, maar echt succesvol is het niet. Vanaf het hoogtepunt van ongeveer 55 dollar is het inmiddels afgezakt tot 10,51 dollar per aandeel.
De ironie is groot
“Vandaag is de dag dat Robinhood stal van de armen om te geven aan de rijken”, zo schreef een willekeurige Twitteraar in januari 2021. De ironie is in deze groot, want Robin Hood is een legendarisch karakter dat volgens de verhalen stal van de rijken om te geven aan de armen. Een ethos waarmee Robinhood ook is opgericht. Robinhood is namelijk een handelsplatform waar je in principe gratis op kunt handelen.
In januari 2021 liepen de gebruikers echter tegen een stevige muur aan, die de keerzijde van het gratis handelen op harde wijze duidelijk maakte. Buiten de hangende rechtszaak om gaat het ook niet goed met Robinhood. Het bedrijf heeft in het tweede kwartaal van 2022 namelijk 23 procent van het personeel moeten ontslaan.
Blockchain-experts bekritiseren Britse sancties tegen cryptobeurs HTX
De discussie ontstond nadat het Verenigd Koninkrijk op 26 mei sancties oplegde aan Huobi Global S.A., het Panamese bedrijf achter HTX.
Bitvavo opnieuw gekroond tot grootste euro-cryptobeurs ter wereld
De Amsterdamse beurs pakt 44% van alle euro-spothandel in crypto en laat reuzen Kraken, Coinbase en Binance ver achter zich
OKX lanceert X-Perps op de Magnificent 7-aandelen, goud, zilver en olie voor Europese traders
OKX lanceert dertien nieuwe markten waarmee Europese traders 24/7 futures kunnen verhandelen op aandelen, grondstoffen en indices.
Meest gelezen
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
Goud verliest in één keer alle winst van dit jaar
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
Bitcoin koers geeft zeldzaam signaal af die verscheen bij elke bodem
Meer dan de helft van alle Bitcoins staan nu onder water, maar dat kan juist de opmaat zijn voor een nieuwe bullmarkt.
