Ronin, een blockchain die speciaal werd ontwikkeld voor gaming, keert terug naar het Ethereum-netwerk. Daarmee verandert Ronin van een zelfstandige technologie in een uitbreiding van Ethereum, waardoor het breder ingezet kan worden dan alleen voor games.
Van gaming naar bredere toepassingen
Ronin werd in 2021 gelanceerd toen de blockchain zich losmaakte van Ethereum. Dat gebeurde omdat Ethereum destijds te traag en te duur was om grote aantallen spelers te ondersteunen in de populaire NFT-game Axie Infinity. Ronin bood snellere transacties en lagere kosten, en werd daarmee onmisbaar voor de game.
Volgens het Ronin-team is de situatie nu veranderd: Ethereum is sneller en goedkoper geworden. Daarom wil Ronin de overstap maken naar een zogeheten layer-2-oplossing bovenop Ethereum. Deze overgang staat gepland voor het tweede kwartaal van 2026.
Ethereum steeds populairder bij grote beleggers
Een belangrijke reden voor de terugkeer is dat Ethereum steeds meer interesse wekt bij grote financiële instellingen. Volgens Ronin trekt Ethereum de aandacht van Wall Street, waar steeds meer kapitaal richting het netwerk stroomt.
Zo werd begin dit jaar Etherealize opgericht, een marketingbureau dat Ethereum onder de aandacht brengt bij grote beleggers. Dit initiatief kreeg steun van de Ethereum Foundation. Inmiddels zijn meerdere bedrijven die Ethereum in hun bezit hebben naar de beurs gegaan, terwijl de koers van Ether piekte rond de 4.790 dollar.
Ethereum als nieuwe financiële ruggengraat
Volgens experts speelt Ethereum een steeds grotere rol in de financiële wereld. Zo legt Matt Hougan, Chief Investment Officer bij investeringsmaatschappij Bitwise, uit dat Ethereum aantrekkelijk wordt gemaakt voor traditionele beleggers door het in een beleggingsproduct te verpakken dat ook rendement oplevert via staking. Hierdoor voelt het vertrouwd aan voor partijen die gewend zijn aan klassieke financiële instrumenten.
Voorstanders verwachten dat Ethereum de basis gaat vormen van een nieuw financieel systeem. Het netwerk zou dan niet alleen dienen voor gedecentraliseerde financiën (DeFi), maar ook voor toepassingen zoals het digitaliseren van echte bezittingen en het afhandelen van betalingen met stablecoins.
Nieuwe wetgeving drijft beleggers naar Ethereum
De Verenigde Staten hebben onlangs de GENIUS-wet aangenomen, die een verbod instelt op stablecoins die rente of rendement opleveren. Analisten voorspellen dat dit juist in het voordeel van Ethereum zal werken.
Doordat beleggers nu minder mogelijkheden hebben bij stablecoins, zouden ze vaker kunnen uitwijken naar Ethereum en zijn DeFi-toepassingen. Daar kunnen ze hun geld alsnog laten renderen via staking of door het uit te lenen binnen het netwerk.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
Kan Ethereum naar 1.000 dollar? Newsbit analist ziet gevaarlijk scenario
Newsbit analist Erik Juffermans ziet Ethereum onder druk staan. ETH kan dalen naar 1.500 dollar, of zelfs richting 1.000 dollar.
Ethereum Foundation ontslaat 20 procent van het personeel
De Ethereum Foundation schrapt 54 banen, oftewel 20 procent van het personeel, te midden van een reeks vertrekkende leidinggevenden.
Tom Lee´s Bitmine koopt voor 92 miljoen dollar aan Ethereum bij
Bitmine kocht opnieuw voor 92 miljoen dollar aan Ethereum en nadert zijn doel van 5 procent van de voorraad. Tom Lee blijft optimistisch.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
