El Salvador zal binnenkort Bitcoin accepteren als wettig betaalmiddel, maar niet iedereen deelt het enthousiasme van de president.
Protesten in El Salvador
Salvadoranen zijn namelijk de straat opgegaan om te protesteren tegen de acceptatie van Bitcoin als wettig betaalmiddel. Deze acceptatie zal op 7 september 2021 plaatsvinden.
“No al lavado de dinero corrupto”
Dit stond op de borden tijdens een protest in San Salvador afgelopen vrijdag. Het staat voor “nee, tegen het witwassen van corrupt geld”.
Dit is niet de eerste keer dat er wordt geprotesteerd tegen de wet van president Bukele. Ook in Juli werd er geprotesteerd toen er een groot overleg werd gehouden over de wet. “Het is een wet die rechtsonzekerheid oproept en die kan worden gebruikt om gebruikers te bedriegen en ook om het witwassen van geld en activa mogelijk te maken”, zei activiste Idalia Zuñiga destijds.
De protesten zijn de laatste in een lange reeks pogingen van het Salvadoraanse publiek om de Bitcoin wet op een zijspoor te zetten.
“Wat El Salvador probeert te doen is ongekend en de hele wereld kijkt mee”.
Volgens analist Dean zijn deze protesten een onvermijdelijk onderdeel van het proces zijn. Het zal nog vele maanden duren voordat dit normaliseert en de echte voordelen worden gerealiseerd. Maar niet iedereen in El Salvador is even optimistisch.
El Salvador’s verzet tegen Bitcoin
Dit is niet de eerste keer dat Salvadoranen zich verzetten tegen de omarming van Bitcoin door het land. In juni diende Jamie Guevara, de plaatsvervangend leider van de oppositiepartij, een rechtszaak in tegen de Bitcoin wet van president Bukele. Guevara werkte samen met een groep Salvadoranen die beweerden dat de wetgeving ongrondwettelijk was.
“Ik span een rechtszaak van ongrondwettigheid aan tegen het besluit van de de Bitcoin wet. Het is een besluit dat wettigheid mist, zonder rekening te houden met de betekenis en schadelijke effecten die een dergelijke wet voor dit land zal hebben,” Aldus een burger.
Hij voegde eraan toe dat de wetgeving is opgezet om de zakken van mensen te plunderen. Ze dwingen ons om te handelen. Een maand later bleek uit een onderzoek dat meer dan driekwart van de Salvadoranen het Bitcoin project van president Bukele niet steunde.
In opdracht van het Center for Citizen Studies (CEC) aan de Francisco Gavidia University in San Salvador, bleek uit het onderzoek dat 77 procent van de ondervraagde Salvadoranen van mening was dat het gebruik van Bitcoin als wettig betaalmiddel niet erg verstandig is.
Financiële vrijheid afdwingen
Een andere bron van onenigheid voor president Bukele was de bezorgdheid dat Bitcoin zal worden opgedrongen worden aan mensen die dit eigenlijk niet willen.
Onlangs drong president Bukele erop aan dat acceptatie van Bitcoin niet verplicht zal zijn.
“Als iemand contant geld wil blijven gebruiken, geen toegangsbonus wil ontvangen, geen klanten wil winnen die Bitcoin hebben, uw bedrijf niet wil laten groeien en commissie wil betalen over geldovermakingen, dan kunt u dat blijven doen”.
Dit is echter in strijd met de wetgeving. Artikel 7 van de Bitcoin wet van president Bukele zegt:
“Elke economische speler moet Bitcoin accepteren als betaling wanneer het hem wordt aangeboden.”
Uit hetzelfde CEC onderzoek bleek ook dat 61% van de handelaren zei dat ze niet bereid zouden zijn betalingen in Bitcoin te accepteren. Op basis van die gegevens is het geen verrassing dat Salvadoranen deze week protesteren.
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
BlackRock: AI-momentum ‘zuigt zuurstof weg’ bij Bitcoin
Mitchnick van BlackRock ziet beleggers massaal naar AI vluchten, weg van Bitcoin. Toch wijst hij op een aanjager die de koers kan keren.
Handelaren dekken zich massaal in tegen nieuwe Bitcoin-crash
Bitcoin optiehandelaren blijven voorzichtig en dekken zich massaal in, maar optiemarkt ziet voorlopig geen crisis voor Strategy ontstaan.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
