Maak een account op Bitvavo en krijg €20 aan Bitcoin gratis!
Bitvavo: Ontvang
€20 aan BTC gratis!
Saoedi-Arabië bouwt razendsnel aan een gedigitaliseerde economie ter waarde van biljoenen dollars. Faisal Monai, voorzitter van het grootste tokenisatieplatform van het land, heeft inmiddels 12,5 miljard dollar aan mandaten binnen om vastgoed op de blockchain te zetten. En vastgoed is nog maar het begin.
Monai staat in de Golf bekend als de architect achter het digitale betalingssysteem van Saoedi-Arabië. In 2004 zette hij SADAD op, het netwerk dat alle banken en facturatiebedrijven aan elkaar koppelde. Voor die tijd werd 70 procent van de rekeningen nog gewoon contant aan het bankloket betaald.
Inmiddels verwerkt dat systeem jaarlijks 14,5 miljard transacties, goed voor ongeveer 250 miljard dollar. En nu pakt Monai de volgende klus aan: de fysieke economie op de blockchain zetten, ook wel tokenisatie genoemd.
Bij tokenisatie krijgt een echt bezit, zoals een huis of een vat olie, een digitale tegenhanger op de blockchain, waardoor het sneller en eenvoudiger verhandeld kan worden.
De eerste mijlpaal staat al op de teller. Op 4 februari voerde droppRWA, het bedrijf van Monai, de allereerste getokeniseerde eigendomsoverdracht ter wereld uit.
Volgens Monai is dat pas het begin. Het systeem wordt nu uitgerold over het volledige Saoedische vastgoedlandschap, inclusief de aangewezen investeringszones. Eind 2026 moet de afwikkeling van vastgoedtransacties met stablecoins live gaan.
Het toezicht ligt bij de Capital Market Authority en de centrale bank. Buitenlandse investeerders kunnen straks binnen minuten geld overmaken in plaats van dagen, en alles binnen een streng gereguleerd kader.
“Tokenisatie is een manier om de welvaart van de Golf te isoleren van economische schokken door risico’s weg te nemen en de veerkracht te vergroten,” aldus Monai tegen CoinDesk.
De recente oorlog met Iran was een wake-up call. Tijdens het weekend van de eerste raketaanvallen van de Verenigde Staten en Israël lagen de traditionele beurzen dicht, maar de cryptomarkten draaiden gewoon door.
Die 24/7-veerkracht wil Saoedi-Arabië nu kopiëren voor zijn eigen kapitaalmarkten. De dollar gaat daarbij niet de deur uit. Monai noemt het een “multi-rail”-aanpak, waarbij de dollar gewoon blijft draaien en er snellere, soevereine settlementsystemen naast komen te liggen.
De tokenisatiemarkt zit wereldwijd in een stroomversnelling. De totale waarde van getokeniseerde activa staat inmiddels op bijna 44 miljard dollar, drie keer zoveel als een jaar geleden. Dat bijkt uit data van RWA.xyz.

De grootste aanjager zijn getokeniseerde Amerikaanse staatsobligaties, die deze maand een record bereikten van 15,5 miljard dollar. Financiële grootmachten als BlackRock, JPMorgan en Fidelity zijn onlangs allemaal in het nieuws voorbij gekomen met hun eigen getokeniseerde geldmarktfondsen.
Monai durft een grote voorspelling aan. In 2030 zal Saoedi-Arabië volgens hem bewezen hebben dat tokenisatie kan dienen als ruggengraat van een nationale financiële infrastructuur. Vastgoed is pas de opwarmer, energie en industrie zijn de volgende halte. Een gewaagd plan, maar de architect van SADAD heeft zijn sporen al verdiend.
Citi verwacht dat tokenisatie groeit naar 5,5 biljoen dollar, terwijl Wall Street blockchain steeds sneller omarmt wereldwijd.
Paxos krijgt als eerste blockchainbedrijf een SEC-licentie voor clearingdiensten. Een belangrijke stap voor de financiële sector.
De BIS werkt met grote centrale banken aan blockchaintechnologie die internationale betalingen sneller en efficiënter moet laten verlopen.
Deze topanalist van Bank of America waarschuwt voor de grootste bubbel sinds de spoorweghype van de 19e eeuw.
Crypto-analist Steph Is Crypto schetst drie scenario’s voor XRP. 1.000 XRP kan oplopen tot bijna 24.000 dollar.
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.