De Amerikaanse investeringsmaatschappij SharpLink staat onder druk. Het bedrijf, dat wordt gezien als het Ethereum-equivalent van Strategy, is minder waard dan zijn eigen cryptoreserves. De marktwaarde is onder het niveau van zijn Ethereum-bezit gezakt – een zeldzame en opvallende situatie.

Mis niets in de financiële wereld met De Geldpers!
Wil jij altijd als eerste op de hoogte zijn van de nieuwste ontwikkelingen in de economie en financiële markten? Sluit je aan bij meer dan 5.500 bankiers, fondsmanagers en investeerders die De Geldpers al dagelijks gebruiken als hun geheime wapen.
SharpLink minder waard van de Ethereum die het bezit
SharpLink heeft volgens de laatste cijfers voor 3,29 miljard dollar aan Ethereum in handen, terwijl de totale beurswaarde van het bedrijf rond 3,24 miljard dollar ligt. Dat betekent dat beleggers de onderneming minder waarderen dan de cryptovaluta die het in kas heeft.

Volgens analisten is zo’n situatie zeldzaam. Meestal handelen beursgenoteerde bedrijven met cryptovaluta in kas juist tegen een premie, omdat beleggers toekomstig rendement of extra kapitaalstromen meerekenen. “Wanneer de marktwaarde lager is dan de waarde van het bezit, zien veel handelaren dat als een contrair signaal,” zegt marktvolger Kuai Dong.
Tegelijk kondigde SharpLink vorige week een omvangrijk aandeleninkoopprogramma aan van 1,5 miljard dollar. Daarmee wil het bedrijf bijna de helft van de huidige beurswaarde terugkopen, een ongebruikelijk forse stap die de Ethereum koers tijdelijk omhoog duwde.
Bodem voor Ethereum in aantocht?
De vraag is of dit alles wijst op een bodem voor Ethereum. De munt zelf daalde gisteren met zo’n vijf procent en noteerde rond de 4.415 dollar. Econoom Donald Dean rekent in zijn modellen met forse koersdoelen voor SharpLink als Ethereum weer stijgt. Bij een Ethereum koers van 5.000 dollar zou het aandeel kunnen oplopen tot meer dan 40 dollar, ruim het dubbele van het huidige niveau.
Toch klinkt er ook kritiek. Zo wijst crypto commentator Grubles erop dat het staken van Ethereum minder oplevert dan Amerikaanse staatsleningen. Volgens hem levert SharpLink aandeelhouders daardoor minder rendement op dan mogelijk zou zijn.
Voor veel beleggers gaat het echter minder om de details van het bedrijfsmodel, en meer om het bredere signaal. Dat een beursfonds onder de waarde van zijn cryptobezit handelt, wordt gezien als een moment van capitulatie in de markt. Voor sommigen is dat juist het punt waarop een nieuwe opwaartse trend kan beginnen.
Mis niets in de financiële wereld met De Geldpers!
Wil jij altijd als eerste op de hoogte zijn van de nieuwste ontwikkelingen in de economie en financiële markten? Sluit je aan bij meer dan 5.500 bankiers, fondsmanagers en investeerders die De Geldpers al dagelijks gebruiken als hun geheime wapen.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
Kan Ethereum naar 1.000 dollar? Newsbit analist ziet gevaarlijk scenario
Newsbit analist Erik Juffermans ziet Ethereum onder druk staan. ETH kan dalen naar 1.500 dollar, of zelfs richting 1.000 dollar.
Ethereum Foundation ontslaat 20 procent van het personeel
De Ethereum Foundation schrapt 54 banen, oftewel 20 procent van het personeel, te midden van een reeks vertrekkende leidinggevenden.
Tom Lee´s Bitmine koopt voor 92 miljoen dollar aan Ethereum bij
Bitmine kocht opnieuw voor 92 miljoen dollar aan Ethereum en nadert zijn doel van 5 procent van de voorraad. Tom Lee blijft optimistisch.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
