Op 3 maart kondigde crypto-bank Silvergate aan dat het zijn betalingsnetwerk voor digitale activa stopzet. De zet komt nadat de aandelen van de bank in de afgelopen vijf dagen meer dan 60% daalden door de vrees voor een mogelijk faillissement.
In een disclaimer op de website van Silvergate staat:

Rechter eist terugbetaling aan BlockFi
Op dezelfde dag deed de Amerikaanse rechter Michael B. Kaplan nog een uitspraak waarin werd bevolen dat Silvergate $9.850.000, die door BlockFi was gestort, terug moest betalen. Uit documenten die door BlockFi’s herstructureringsadviseur op hun website zijn gepubliceerd, blijkt dat de rechtbank de bank opdroeg de fondsen onmiddellijk vrij te geven, nadat de twee bedrijven in november 2022 een overeenkomst hadden gesloten.
BlockFi is een van de cryptobedrijven die vorig jaar door de ineenstorting van FTX werd getroffen, net als Silvergate. De cryptobank had liquiditeitsproblemen door de crypto bear market voordat ze in het vierde kwartaal van 2022 werd getroffen door aanzienlijke uitstromen, wat leidde tot een nettoverlies van $ 1 miljard.
Recente ontwikkelingen rondom Silvergate
In een poging om de gevolgen van een golf van opnames te verzachten, leende Silvergate naar verluidt 3,6 miljard dollar van het Amerikaanse Federal Home Loan Banks System (FHLB), een consortium van 11 regionale banken in de Verenigde Staten die fondsen verstrekken aan andere banken en kredietverstrekkers.

De angst dat een liquiditeitscrisis zou kunnen leiden tot een faillissement, bereikte deze week een hoogtepunt, nadat Silvergate de indiening van zijn jaarlijkse financiële 10K-rapport uitstelde.
Binnen 24 uur na de aankondiging kondigden diverse cryptobedrijven, waaronder Coinbase, Circle, Bitstamp, Galaxy Digital en Paxos aan dat ze hun samenwerking met de bank in zekere mate zullen verminderen. MicroStrategy en Tether voegden zich bij verschillende andere bedrijven die openlijk elke blootstelling aan de bank ontkennen.
Japanse financiële reus koopt cryptobeurs voor honderden miljoenen
SBI neemt cryptobeurs Bitbank over voor 289 miljoen dollar en wordt grootste cryptobeurs van Japan terwijl nieuwe cryptoregels naderen volgens plan.
BitGo ontslaat 15 procent van personeel en kiest voor AI en stablecoins
BitGo wil zich de komende jaren vooral richten op kunstmatige intelligentie (AI), stablecoins en de verdere ontwikkeling van digitale financiële diensten.
Binance stuurt e-mails naar Europese klanten na grote MiCA-tegenslag
Binance dreigt vanaf 1 juli Europese klanten te verliezen doordat de cryptobeurs geen MiCA-vergunning heeft ontvangen van toezichthouders in Europa.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
