Slechts 4 procent van de Amerikaanse kiezers vindt het cryptostandpunt van een politicus belangrijk genoeg om mee te wegen op de stembus. Amerikanen maken zich veel drukker om de huurprijzen en de prijzen aan de benzinepomp dan om digitale munten. Toch pompt de crypto-industrie honderden miljoenen dollars in Washington om wetgeving erdoorheen te krijgen.
Crypto bungelt onderaan de zorgenlijst
Dat blijkt uit een nieuwe peiling van Politico, uitgevoerd door het Britse onderzoeksbureau Public First onder 2.035 Amerikaanse volwassenen. Crypto eindigt op de allerlaatste plek van politieke prioriteiten.
Maar 18 procent vindt dat het Congres regels voor de cryptomarkt moet opstellen. Daarmee staat het thema één procentpunt boven het reguleren van grote banken, en mijlenver achter betaalbaar wonen (49 procent) en bescherming tegen financiële fraude (36 procent).
Ook onder mensen die zelf in crypto handelen blijft het animo beperkt. Van de 19 procent die ooit crypto kocht of verkocht, zegt maar 7 procent dat een kandidaatstandpunt zwaar weegt.
En dat terwijl het Congres nu juist een belangrijke stap zet voor de sector. Vandaag stemt de Senaatscomissie voor Bankzaken Banking Committee over de Digital Asset Market Clarity Act (afgekort tot Clarity Act), die de spelregels voor de hele cryptomarkt vastlegt.
‘’Voor de industrie is dit een grote stap voorwaarts, omdat het deze sector echt verankert in de VS. Maar de gemiddelde persoon, die denkt aan het feit dat de benzine 4,18 dollar per gallon kost in Wyoming.’’
Aldus de Republikeinse senator Cynthia Lummis die in Washington bekendstaat als ‘crypto queen’. ‘’Het is nog te nieuw,’’ voegde ze eraan toe.
De cryptolobby trekt zich van die lauwe interesse weinig aan en strooit met geld in Washington. Bij de verkiezingen van 2024 stak de sector meer dan 130 miljoen dollar in campagnes, meer dan welke andere industrie ook. Voor de tussentijdse verkiezingen van november staat de teller al op 320 miljoen dollar, blijkt uit data van onderzoeker Molly White.
Bank wint ruim van crypto-platform
Het wantrouwen tegen crypto zit diep. Slechts 27 procent steunt overheidsmaatregelen om crypto als reguliere belegging te legitimeren, tegenover 31 procent die daar tegen is. En 45 procent vindt investeren in crypto het risico simpelweg niet waard, ook al lonkt misschien een hoog rendement.
Voor hun spaargeld lopen Amerikanen liever het vertrouwde bankloket binnen dan een crypto-platform. Slechts 9 procent vertrouwt zijn geld liever toe aan een crypto-platform, tegenover 47 procent die voor de bank kiest. Heel gek is dat niet, aangezien er nog altijd veel digitale munten buit wordt gemaakt door hackers.
FCA waarschuwt Premier League-clubs voor sponsordeals met cryptobedrijven
Volgens de toezichthouder kunnen dergelijke sponsordeals niet alleen risico’s opleveren voor supporters, maar ook voor de clubs zelf.
Binance sluit grote bankendeal in Verenigde Arabische Emiraten
Binance werkt samen met de Abu Dhabi Commercial Bank. Gebruikers kunnen voortaan rechtstreeks dirhams storten en opnemen.
VS blokkeert miljoenen accounts in internationale actie tegen crypto-oplichting
Naar verluidt behoort crypto-investeringsfraude inmiddels tot de snelst groeiende vorm van financiële criminaliteit in de VS.
Meest gelezen
Bank of America waarschuwt voor grootste aandelenbubbel sinds 1880
Deze topanalist van Bank of America waarschuwt voor de grootste bubbel sinds de spoorweghype van de 19e eeuw.
Crypto-analist legt uit waarom 1.000 XRP volgens hem levensveranderend kan zijn
Crypto-analist Steph Is Crypto schetst drie scenario’s voor XRP. 1.000 XRP kan oplopen tot bijna 24.000 dollar.
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
