Techbedrijf Meta onderzoekt de integratie van stablecoin-betalingen op zijn platforms, meldt Fortune. Na een drie jaar durende pauze in cryptovaluta, voert het moederbedrijf van Facebook gesprekken met verschillende crypto-infrastructuurbedrijven.
Alhoewel er nog geen definitieve beslissing is genomen, zou Meta kunnen kiezen voor een multi-tokenaanpak met ondersteuning voor stablecoins zoals Tether’s USDT en Circle’s USDC.
De integratie van stablecoins kan Meta helpen zich aan te passen aan de groeiende interesse in digitale valuta. Stablecoins, die steeds meer institutionele aandacht trekken, hebben inmiddels een marktkapitalisatie van meer dan $230 miljard bereikt.
Stablecoin-betalingen steeds populairder
In mei 2025 hebben meerdere betalingsverwerkers aangekondigd te investeren in stablecoin-bedrijven of deze te integreren in hun systemen. Betalingsgigant Visa onthulde op 7 mei een investering in stablecoin-startup BVNK, terwijl Stripe, een wereldwijd betalingssysteem, dezelfde dag stablecoin-accounts lanceerde voor klanten in meer dan 100 landen.
Met deze stablecoin-accounts kunnen gebruikers hun stablecoin-saldi bewaren, overmaken naar andere gebruikers en omzetten naar fiatvaluta via traditionele bankrekeningen. Deze stap toont de toenemende acceptatie van stablecoins binnen de betalingsindustrie.
Groei van stablecoins en invloed op de Amerikaanse dollar
In maart 2025 lanceerde World Liberty Financial (WLFI), een cryptobedrijf ondersteund door voormalig president Donald Trump, de USD1-stablecoin, gekoppeld aan de Amerikaanse dollar. Deze stablecoin is inmiddels de zevende grootste in marktkapitalisatie, wat de snelle groei van de tokenized fiatmarkt aantoont.
Stablecoins spelen een cruciale rol in het Amerikaanse beleid, waarbij ze de hegemonie van de dollar kunnen uitbreiden. De Amerikaanse regering ziet stablecoins als een middel om de vraag naar Amerikaanse staatsobligaties te vergroten en de invloed van de dollar wereldwijd te versterken.
Wetgeving rond stablecoins loopt vast
Pogingen om een uitgebreide regelgeving voor stablecoins door te voeren, stuitten op obstakels. Op 8 mei 2025 blokkeerden Democratische senatoren de GENIUS-wet, die werd gepromoot door de regering-Trump. Minister van Financiën Scott Bessent uitte zijn teleurstelling op X, waarin hij stelde dat de Senaat een kans had gemist om de dominantie van de dollar te vergroten.
Dit conflict illustreert de politieke verdeeldheid over de toekomst van stablecoins en de regulering van digitale valuta in de Verenigde Staten.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
Spaarrekening levert bijna niks op: zo pak je 7 procent met stablecoins
Sparen levert tegenwoordig amper nog iets op, maar bij cryptobeurs Bitpanda kun je 7% verdienen met stablecoins. Ontdek hoe het werkt.
Tether investeert in Duitse robotstartup Neura in ronde van 1,4 miljard
Stablecoin-uitgever Tether steekt geld in de Duitse robotstartup Neura, die een AI-aangedreven humanoïde robot ontwikkelt.
Hyperliquid en Paradigm bekritiseren Amerikaanse stablecoin-regels
De opmerkingen volgen op een voorstel dat het Amerikaanse ministerie van Financiën in april presenteerde om onderdelen van de GENIUS Act uit te voeren.
Meest gelezen
Tiener steelt 13 miljoen dollar aan Bitcoin en geeft het uit aan Lamborghini’s
Canadese tiener bekent crypto-oplichting van 13 miljoen dollar en gaf gestolen geld uit aan luxe auto’s en privéjets.
Newsbit-analist voorspelde de daling naar 60.000 dollar: dit verwacht hij nu
De Bitcoin koers houdt stand rond cruciale steun, terwijl Newsbit-analist Juffermans een mogelijke bodem later dit jaar verwacht.
Goud verliest in één keer alle winst van dit jaar
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
