De Verenigde Staten (VS) vergroot langzamerhand zijn aandeel in de Bitcoin-hashrate ten opzichte van het aandeel van China.
Meerderheid nog steeds in China
Hoewel de meerderheid van de Bitcoin mining nog steeds in China is gevestigd, zijn er tekenen dat het verschuift. Chun Wang, de mede-oprichter van een van de grootste miningpools van de Bitcoin, F2Pool, meldde dat China in april 2020 minder dan de helft van de hash-rate vertegenwoordigde. Wang merkte op dat het de eerste keer was in zijn 8 jaar dat Chinese miners een minderheid van de hash-rate vertegenwoordigden. Wang:
“De verplaatsing is echt zichtbaar.”
Wang deelde de gegevens die op 22 april waren gepubliceerd door Barry Silbert van de Digital Currency Group. Hieruit bleek dat de in de VS gevestigde Bitcoin-miningpool, Foundry, in april was gestegen tot de top 5 grootste pools wereldwijd. Daarbij had het een aandeel van 7,6% in de hashrate.
“De Bitcoin-hashrate verschuift snel van China naar Noord-Amerika.”
Zo beweerde Silbert. De leidende pool blijft AntPool. Deze wordt beheerd door de Chinese mining hardware fabrikant Bitmain, met een aandeel van 18,6% van de totale hashrate.
De Universiteit van Cambridge berekende dat de Chinese dominantie in mining in april 2020 ongeveer 65% bedroeg. Gezien deze cijfers in januari 2021 schatte Miner Daily dat het Chinese aandeel begin dit jaar gedaald zou zijn tot 55%. De VS goed voor circa 11%.
Reden dat de hashrate China verlaat
China’s crypto mining verrichtingen zullen in de toekomst mogelijk strenger gereguleerd worden. Dit zou de uittocht van de hashrate in China verder kunnen aanwakkeren. China heeft onlangs ook het stroomverbruik van miners onderzocht in het licht van zijn eigen koolstofverplichtingen. Eind februari werd gemeld dat de autoriteiten van de Chinese regio Inner Mongolië hadden voorgesteld om alle lokale mining installaties te sluiten om het energieverbruik in de regio te verminderen. De regio is goed voor maar liefst 8% van de wereldwijde hashrate van het netwerk.
In een artikel op 5 mei zei Marty Bent, host van de Bitcoin podcasts, dat de bevindingen van F2Pool een bevestiging zijn van een trend in de mining wereld van de productie van de hashrate die meer geografisch verspreid wordt. Hij voegde eraan toe dat dit zou helpen om een deel van de “China control mining” FUD te verdrijven. Dit om het potentieel van de centrale overheid van het land om het netwerk aan te vallen te minimaliseren.
“Het is geweldig om gegevens uit Chinese pools te hebben die bewijzen dat het percentage van de totale hashrate productie binnen de grenzen van China verminderd.”
De FUD rond het energieverbruik en de milieu-impact van de Bitcoin kan ook afnemen. Dit kan gebeuren naarmate er meer mining activiteiten overschakelen op hernieuwbare energie. Vooral in de VS, waar strengere regels gelden. Volgens een Nasdaq-rapport van 4 mei is Texas een mekka geworden voor Bitcoin mining bedrijven. Dit vanwege de lage energiekosten en het feit dat het merendeel afkomstig is van hernieuwbare energiebronnen zoals wind en zonne-energie.
Vastgoedmagnaat ziet grote kans: koopt juist meer Bitcoin terwijl de markt crasht
Grant Cardone blijft Bitcoin kopen met huurinkomsten uit vastgoed en onderscheidt zich van Strategy door huurinkomsten te gebruiken.
Bitcoin koers stevent af op zeldzaam tweede verlieskwartaal op rij
Bitcoin dook afgelopen week onder de 60.000 dollar en stevent af op een tweede verlieskwartaal op rij, iets wat pas twee keer eerder gebeurde.
Recorduitstroom uit Bitcoin-ETF’s: 1,79 miljard dollar weg
Volgens de meest recente cijfers van SosoValue kampen Bitcoin ETF’s inmiddels zeven opeenvolgende weken met netto-uitstroom.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
