In het laatste kwartaal van 2022 heeft Tesla volgens zijn laatst vrijgegeven inkomstenrapport geen Bitcoin gekocht of verkocht. Echter het bedrijf van Elon Musk wel een bijzondere waardevermindering van $34 miljoen op zijn crypto bezit. Dit aangezien de waarde van zijn Bitcoin-bezit in het derde kwartaal van 2022 is gedaald van $218 miljoen naar $184 miljoen.
Bitcoin werd eind september 2022 net onder de $20.000 verhandeld, voordat het tegen het einde van het jaar onder de $16.000 zakte.
Tesla en Bitcoin
In februari 2021 liet Tesla weten dat het een investering van $1,5 miljard in Bitcoin had gedaan. Hiermee nam het bedrijf een prominente plek in tussen de andere bedrijven die de Bitcoin in handen hadden. Deze zet zorgde voor een enorme prijsstijging van de Bitcoin, waardoor het nieuwe recordhoogtes bereikte.
In het eerste kwartaal van 2021 verkocht het bedrijf 10% van zijn Bitcoin-bezit om aan te tonen dat Bitcoin een goed alternatief voor contanten op de balans is. Dit werd gevolgd door een aanzienlijke verkoop in het tweede kwartaal van 2022, toen Tesla onthulde dat het 75% van zijn Bitcoin-bezit had verkocht.
Destijds wees Elon Musk op de onzekerheden rond de Covid-lockdowns in China en de noodzaak om de contanten van het bedrijf te maximaliseren.
Tesla blijft zijn tien duizend BTC vasthouden
Tesla behield de 10.725 BTC in haar portefeuille, ondanks de onzekerheid op de markten, na de uitverkoop in de eerste helft van 2022. Het bedrijf bleef deze voorraad vasthouden gedurende de tweede helft van het jaar. Dit maakt Tesla het op vier na grootste beursgenoteerde bedrijf met Bitcoin op de balans.
Michael Saylor’s Microstrategy blijft bovenaan staan als het gaat om institutioneel bezit van Bitcoin, met een enorme portefeuille van 132.500 BTC ter waarde van meer dan $3 miljard volgens de huidige koers.
Vastgoedmagnaat ziet grote kans: koopt juist meer Bitcoin terwijl de markt crasht
Grant Cardone blijft Bitcoin kopen met huurinkomsten uit vastgoed en onderscheidt zich van Strategy door huurinkomsten te gebruiken.
Bitcoin koers stevent af op zeldzaam tweede verlieskwartaal op rij
Bitcoin dook afgelopen week onder de 60.000 dollar en stevent af op een tweede verlieskwartaal op rij, iets wat pas twee keer eerder gebeurde.
Recorduitstroom uit Bitcoin-ETF’s: 1,79 miljard dollar weg
Volgens de meest recente cijfers van SosoValue kampen Bitcoin ETF’s inmiddels zeven opeenvolgende weken met netto-uitstroom.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: āGigapump komt eraanā
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
