Het Tesla van Elon Musk heeft het grootste deel van zijn Bitcoin verkocht, zo blijkt uit de op woensdag 20 juli gepubliceerde kwartaalcijfers. “Met het beëindigen van het tweede kwartaal hebben we ongeveer 75 procent van onze Bitcoin geconverteerd naar fiatgeld”, aldus Tesla in het rapport. Met die beslissing wist Tesla 936 miljoen dollar in cash aan de balans toe te voegen.
Niet de eerste keer
Het is niet de eerste keer dat Tesla ‘op de rem trapt’ en een deel van hun Bitcoin verkoopt. Eerder besloot het bedrijf om in maart 2021 de liquiditeit van Bitcoin te testen en 10 procent van hun reserves te verkopen. Nu gaat het dus om 75 procent, waarmee Tesla uiteindelijk nog voor 218 miljoen dollar aan Bitcoin op de balans overhoudt.
Wat Tesla met de overige 218 miljoen dollar aan Bitcoin van plan is moeten we afwachten. Eerder gaf het bedrijf herhaaldelijk aan geen plannen te hebben om hun Bitcoin te verkopen. Dat blijkt nu dus niet helemaal waar te zijn.
Het is echter mogelijk dat Tesla zich hiermee wil voorbereiden op de zware maanden die de economie in theorie voor de boeg heeft. In dat soort tijden is het raadzaam om voldoende cash achter de hand te hebben om niet in liquiditeitsproblemen te geraken. De verkoop hoeft dus niet per definitie te betekenen dat Tesla het vertrouwen in Bitcoin verloren is.
Geen slecht kwartaal voor Tesla
Je zou verwachten dat Tesla hun Bitcoin verkoopt omdat ze cashgeld nodig hebben. Dat lijkt niet helemaal het geval te zijn. De cashpositie van Tesla is in het tweede kwartaal van 2022 namelijk met 0,8 miljard dollar toegenomen naar een totaal van 18,3 miljard dollar. Het aandeel van Tesla reageerde in ieder geval positief op de resultaten en sprong in de na-handel met 4 procent omhoog.
Elon Musk heeft echter eerder dit jaar zijn zorgen uitgesproken over de toekomst van de economie. De succesvolle ondernemer verwacht dat we een moeilijke tijd tegemoet gaan, wat wellicht de reden is dat Tesla tot de verkoop van hun Bitcoin is overgegaan. Het kan ook zijn dat het autobedrijf simpelweg het vertrouwen in Bitcoin is verloren.
Bitcoin koers stevent af op zeldzaam tweede verlieskwartaal op rij
Bitcoin dook afgelopen week onder de 60.000 dollar en stevent af op een tweede verlieskwartaal op rij, iets wat pas twee keer eerder gebeurde.
Recorduitstroom uit Bitcoin-ETF’s: 1,79 miljard dollar weg
Volgens de meest recente cijfers van SosoValue kampen Bitcoin ETF’s inmiddels zeven opeenvolgende weken met netto-uitstroom.
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
