Maak een account op Bitvavo en krijg €20 aan Bitcoin gratis!
Bitvavo: Ontvang
€20 aan BTC gratis!
Tether heeft het belang van SoftBank Group in Twenty One Capital overgenomen. Daarmee vergroot de stablecoin-uitgever zijn greep op het bedrijf, dat zich richt op het accumuleren van Bitcoin, in aanloop naar een geplande fusie met twee andere partijen.
Hoeveel Tether voor het belang heeft betaald, is niet bekendgemaakt. Dat blijkt uit een aankondiging van het bedrijf op dinsdag. SoftBank bezat ongeveer 26 procent van de vrij verhandelbare aandelen van Twenty One Capital. Volgens Bloomberg vertegenwoordigde dat belang een waarde van circa 679 miljoen dollar.
Voor de overname had Tether al ongeveer 45 procent van de aandelen van het bedrijf in handen. Met de deal verstevigt het bedrijf zijn positie binnen Twenty One Capital, dat zich richt op het accumuleren van Bitcoin (BTC).
Vorige maand maakte Tether bekend dat Twenty One Capital moet fuseren met Strike, een platform voor crypto-betalingen en handel, en met Bitcoin-miner Elektron Energy. Met die stap wil het bedrijf zijn positie binnen de cryptomarkt verder uitbreiden.
De plannen komen op een lastig moment voor bedrijven die zich richten op het opbouwen van grote Bitcoin-reserves. Toen Twenty One werd opgericht, waren zogeheten Bitcoin treasury-bedrijven enorm populair op Wall Street. Bedrijven probeerden het succes van Strategy van Michael Saylor te kopiëren door massaal Bitcoin (BTC) op de balans te zetten.
Sinds de terugval van de Bitcoin koers is het sentiment echter flink afgekoeld. De aandelen van veel van deze bedrijven kregen het nog zwaarder te verduren dan Bitcoin zelf, doordat beleggers twijfelen aan de houdbaarheid van het model.
Tether, SoftBank en een dochterbedrijf van Cantor Fitzgerald bundelden in april 2024 hun krachten voor de oprichting van Twenty One Capital. Het bedrijf ging van start met ongeveer 42.000 Bitcoin (BTC) in beheer, goed voor een geschatte waarde van 3,9 miljard dollar op het moment van de lancering.
Met die enorme Bitcoin-reserve positioneerde Twenty One zich direct als een van de grotere spelers onder de zogeheten Bitcoin treasury-bedrijven. Daarmee volgde het bedrijf het voorbeeld van Strategy van Michael Saylor, dat bekendstaat om zijn agressieve Bitcoin-strategie.
Fintech Revolut met 75 miljoen wil een echte bank worden in Amerika met stablecoins die naast verzekerde rekeningen aangeboden worden.
Met getokeniseerde deposits willen JPMorgan en de andere grootbanken voorkomen dat spaargeld wegstroomt naar dollar-stablecoins.
Visa, Mastercard en Stripe werken aan een nieuw stablecoin-platform. Ook Coinbase onderzoekt deelname aan het initiatief.
Deze topanalist van Bank of America waarschuwt voor de grootste bubbel sinds de spoorweghype van de 19e eeuw.
Crypto-analist Steph Is Crypto schetst drie scenario’s voor XRP. 1.000 XRP kan oplopen tot bijna 24.000 dollar.
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.