De wereld van Bitcoin (BTC) mining is voor veel mensen lastig binnen te komen. Gesloten systemen, dure apparatuur en afhankelijkheid van grote leveranciers maken het voor nieuwe spelers ingewikkeld om te beginnen. Volgens Tether kan dat anders en het bedrijf denkt daar nu zelf een oplossing voor te hebben.
Tether maakt einde aan gesloten mining systemen
De uitgever van USDT, de grootste stablecoin ter wereld, heeft een open source besturingssysteem gelanceerd voor Bitcoin mining. De software heet MiningOS, kortweg MOS, en is volgens Tether geschikt voor zowel hobbyisten als grote bedrijven met meerdere mininglocaties.
Op de website van MiningOS schrijft Tether dat de mining industrie al jaren wordt gedomineerd door gesloten systemen en eigen software van fabrikanten. “MiningOS verandert dat door transparantie, openheid en samenwerking in de kern van de Bitcoin infrastructuur te brengen,” laat het bedrijf weten.
Volgens Tether CEO Paolo Ardoino is MiningOS “een compleet operationeel platform dat kan opschalen van een thuisopstelling tot een industriële locatie, zelfs verspreid over meerdere geografische gebieden.”
Transparante software voor Bitcoin miners
MiningOS werkt met een zelf gehost systeem dat via een peer-to-peer-netwerk communiceert met andere apparaten. Gebruikers kunnen via een bijbehorend platform eenvoudig instellingen aanpassen aan hun eigen situatie en gewenste output.
De software is uitgebracht onder de Apache 2.0 licentie. Dat betekent dat iedereen de code vrij mag gebruiken, aanpassen en verbeteren. Volgens Tether draait het systeem op Holepunch protocollen, waardoor er geen centrale diensten, achterdeuren of externe partijen nodig zijn.
Tether is niet de enige die deze kant op beweegt. Eerder bracht ook Block, het bedrijf van Jack Dorsey, een open source mining softwarepakket uit. Die software werkt vooral met de eigen hardware van Block, terwijl Tether zegt dat MiningOS juist breed inzetbaar is op verschillende soorten apparatuur.
Toegankelijker voor nieuwe spelers
De plannen voor dit besturingssysteem maakte Tether al in juni vorig jaar bekend. Toen gaf het bedrijf aan dat nieuwe miners het spel moeten kunnen betreden en concurreren zonder afhankelijk te zijn van dure externe leveranciers.
De lancering van MiningOS past in een bredere strategie van Tether. Het bedrijf investeerde de afgelopen tijd ook in tokenisatie, kunstmatige intelligentie en DeFi. Daarnaast vergrootte het afgelopen week zijn goudvoorraad en kocht het eind vorig jaar voor bijna 800 miljoen dollar aan Bitcoin.
Met MiningOS richt Tether zich nu op een belangrijk onderdeel van het Bitcoin netwerk zelf. Als meer miners de software gaan gebruiken, kan dat volgens het bedrijf zorgen voor een toegankelijker en mogelijk ook meer gedecentraliseerd mining landschap.
Bitcoin en XRP crashen naar laagste koersen sinds 2024
De cryptomarkt is een slagveld geworden: Bitcoin en XRP zijn 5% gedaald naar hun laagste koersen sinds eind 2024. Hoe kan dit en wat nu?
Michael Saylor moet stoppen met Bitcoin kopen, waarschuwt CryptoQuant
Strategy moet stoppen met Bitcoin kopen en zijn kasreserve herstellen, stelt CryptoQuant. Het bedrijf heeft zichzelf overbelast.
Crypto koersupdate: Bitcoin daalt 3% in hele korte tijd, angst neemt toe
BTC gaat snoeihard onderuit en de angst bij investeerders schiet naar nieuwe hoogtes. Waarom dalen de koersen vandaag?
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Tiener steelt 13 miljoen dollar aan Bitcoin en geeft het uit aan Lamborghini’s
Canadese tiener bekent crypto-oplichting van 13 miljoen dollar en gaf gestolen geld uit aan luxe auto’s en privéjets.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
