Nieuws

Toyota maakt gebruik van blockchain voor fraudevermindering

De Japanse autofabrikant Toyota is met blockchain-advertentieanalysebureau Lucidity een samenwerking aangegaan om fraude bij het kopen van digitale advertenties te verminderen.

Wat is Lucidity?

Voorheen bekend als KR8OS, is Lucidity in 2017 in Los Angeles (LA) opgericht en biedt het bedrijf een Ethereum blockchain-oplossing om supply chain-betalingen te volgen. Hierdoor kunnen adverteerders controleren hoe hun geld toegewezen wordt. Door de nieuwe samenwerking met Lucidity, Toyota en wereldwijd reclamebureau Saatchi & Saatchi wordt er naar verluidt gezocht naar transparantie in Toyota’s digitale advertentiecampagne. De omvang van de gehele digitale reclamemarkt binnen de autobranche, wordt geschat op bijna $15 miljard (€13 miljard) in de Verenigde Staten (VS) gedurende 2018.

Meer bezoekers bij Toyota

Volgens de mediadirecteur bij Toyota Motor (Noord-Amerika), Nancy Inouye, heeft de Lucidity campagne voor een stijging van 21% in bezoekersaantallen op de website van Toyota gezorgd. Hierbij kon Lucidity sites en apps markeren met een hoog vertonings- en klikverschil – wat duidt op fraude of botinfiltratie. Dit kan ervoor zorgen dat fondsen naar sites met hogere prestaties worden verplaatst.

Meer transparantie en zichtbaarheid

Met de samenwerking wil Toyota met name de programmatische ruimte verkennen, omdat dit een gebied is waar Toyota nog geen transparantie en zichtbaarheid geeft. Volgens AdAge is het bedrijf nu van plan om zijn deal met Luciditeit na de oorspronkelijk geplande test van 3 weken te verlengen. Inouye voegde hier het volgende aan toe: “We zijn in gesprek om de volgende stap te zetten en testen verder met extra campagnes voor een langere periode. We denken dat als we langer gaan we sterkere resultaten zullen gaan zien.”

Hoge standaarden tegen fraude

Tom Scott, mediadirecteur bij Saatchi & Saatchi, verklaarde dat er zelfs met hoge standaarden tegen fraude en zichtbaarheidfilters die al zijn ingebouwd, Lucidity in staat is om een significante meerwaarde te leveren door de campagne verder te optimaliseren. Hij voegde toe: “Het vermogen om toegang te hebben tot een transparante en schone set gegevens uit de hele programmatische supply chain is veranderd. Wij zijn gemachtigd om hier actie bij te ondernemen en dit is de eerste keer dat we blockchain-technologie kunnen gebruiken om fraude te elimineren verspillen en onze advertenties verder te optimaliseren.”