De futures van de drie belangrijkste Amerikaanse aandelenindexen staan diep in het rood, terwijl beleggers zich voorbereiden op een volatiele week.
De Amerikaanse aandelenfutures kelderden nadat president Donald Trump nieuwe handelstarieven aankondigde op importen uit China, Mexico en Canada.
De Nasdaq 100 futures zakten op 3 februari met bijna 2,7%, aldus gegevens van Finviz. Andere Amerikaanse aandelenfutures lieten ook dalingen zien: de Russell 2000, die kleine Amerikaanse bedrijven volgt, verloor 3,2%, de S&P 500 daalde met 2%, en de Dow Jones Industrial Average futures gingen 1,5% omlaag.
Wat zijn futures en waarom reageren ze zo scherp?
Aandelenfutures zijn financiële contracten waarmee beleggers kunnen speculeren op of zich kunnen indekken tegen toekomstige waardeveranderingen van aandelenindexen, zoals de Nasdaq 100. Deze index bevat de 100 grootste niet-financiële bedrijven die op de Amerikaanse beurs genoteerd staan.
De huidige verkoopgolf in de futures is een directe reactie op de handelstarieven die Trump op 1 februari oplegde. Canada en Mexico worden geconfronteerd met een tarief van 25% op hun export naar de VS, terwijl China te maken krijgt met een tarief van 10%. Deze maatregelen gaan op 4 februari van kracht.
Economen: “Markten moeten zich herprijzen”
Volgens George Saravelos, hoofd FX-onderzoek bij Deutsche Bank, hebben de markten onderschat hoe groot het handelsrisico is. “De markt moet het risico van de handelsoorlog structureel en aanzienlijk herprijzen, aangezien de aangekondigde tarieven drie keer groter zijn dan verwacht.”
Tobin Marcus, hoofd VS-beleid bij Wolfe Research, voegde toe: “Markten moeten Trump’s handelstarieven nu letterlijk nemen, in plaats van ze alleen serieus te nemen. Als dit nieuwe niveau van ernst snel ingeprijsd wordt, kan maandag een ruige dag worden voor de beurzen.”
Cryptomarkt verliest $450 miljard
Niet alleen de beurzen staan onder druk: de cryptomarkt heeft de afgelopen 24 uur meer dan 13% aan waarde verloren. Volgens gegevens van CoinGecko daalde de totale marktkapitalisatie naar $3,12 biljoen, het laagste niveau sinds half november.
Bitcoin kan profiteren van zwakkere dollar
Toch zien sommige analisten ook kansen. Jeff Park, hoofd alpha-strategieën bij Bitwise, stelt dat de handelsoorlog op lange termijn positief kan uitpakken voor Bitcoin. “Een zwakkere dollar en lagere rendementen op Amerikaanse staatsobligaties kunnen ervoor zorgen dat Bitcoin flink in waarde stijgt.”
Beleggers bereiden zich dus voor op een volatiele week, zowel op de traditionele beurzen als binnen de cryptomarkt.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
Amerikaanse rentes kruipen omhoog richting spannend debuut van nieuwe Fed-baas
De obligatierentes in de Verenigde Staten stijgen vandaag licht in aanloop naar de eerste en meteen cruciale rentevergadering van Kevin Warsh.
SpaceX schiet naar $2,8 biljoen, maar eerste barsten verschijnen in de grafiek
Elon Musks SpaceX is met een recordwaardering de beurs opgegaan en daarna alleen maar verder gestegen. Volgt nu een daling?
ING en ABN geven amper rente, bij deze bank krijgen Nederlanders wel 3 procent
Bij Trade Republic krijg je nu 3% rente op niet-belegd geld. Zo’n percentage kan je tegenwoordig alleen nog maar van dromen bij de bank.
Meest gelezen
Tiener steelt 13 miljoen dollar aan Bitcoin en geeft het uit aan Lamborghini’s
Canadese tiener bekent crypto-oplichting van 13 miljoen dollar en gaf gestolen geld uit aan luxe auto’s en privéjets.
Newsbit-analist voorspelde de daling naar 60.000 dollar: dit verwacht hij nu
De Bitcoin koers houdt stand rond cruciale steun, terwijl Newsbit-analist Juffermans een mogelijke bodem later dit jaar verwacht.
Goud verliest in één keer alle winst van dit jaar
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
