De netto-uitstroom van Bitcoin van cryptobeurzen wijst erop dat beleggers opnieuw aan het accumuleren zijn. Dat stelt de analist Darkfost van CryptoQuant op basis van recente on-chain data.
Volgens hen is maart, op één korte piek na, vooral gekenmerkt door meer Bitcoin die van handelsplatformen verdwijnt dan erbij komt.
Dat is een belangrijk signaal, omdat uitstroom van beurzen vaak betekent dat beleggers hun munten verplaatsen naar eigen wallets of custody-oplossingen. En dat gebeurt meestal niet als ze van plan zijn om snel te verkopen.
Wat betekent die uitstroom precies?
In grote lijnen werkt het zo:
1. Instroom naar beurzen is vaak bearish: beleggers sturen Bitcoin naar een exchange wanneer ze willen verkopen of omwisselen voor stablecoins. Dat vergroot meestal de verkoopdruk.
2. Uitstroom van beurzen is vaak bullish: als Bitcoin juist van exchanges wordt afgehaald, wijst dat vaak op accumulatie. Beleggers willen hun munten dan langer vasthouden.
3. Dat past bij het huidige marktbeeld: volgens analisten is de vraag nog niet sterk genoeg om meteen een nieuwe harde stijging te starten, maar wel sterk genoeg om te laten zien dat serieuze beleggers opnieuw posities opbouwen.
Meer lange termijn dan speculatie
Volgens meerdere analisten gaat het hierbij vooral om accumulatie door investeerders met een lange tijdshorizon en minder om korte termijn speculatie. Dat is relevant, omdat het laat zien dat beleggers vertrouwen houden in de fundamentele waarde van Bitcoin, ondanks de geopolitieke onrust en de stijgende rentes in de Verenigde Staten.
De gedachte daarachter is simpel: wie bang is voor verdere koersdalingen, laat zijn Bitcoin vaak op een beurs staan om snel te kunnen handelen. Wie juist overtuigd is van het langere termijn verhaal, haalt zijn munten juist weg van de beurs.
Waarom de Bitcoin koers dan nog niet explodeert
Toch beweegt de koers nog steeds in een relatief smalle bandbreedte. Dat komt waarschijnlijk doordat er wel accumulatie is, maar nog niet genoeg koopdruk om een duidelijke trendversnelling te veroorzaken.
Tegelijkertijd zien analisten ook enkele voorzichtige positieve signalen:
- Bitcoin heeft deze maand meerdere keren hogere bodems en hogere toppen gevormd
- ongerealiseerde verliezen in de markt nemen licht af
- het sentiment blijft fragiel, maar stabiliseert voorzichtig
De conclusie is daarom genuanceerd: de uitstroom van Bitcoin bij beurzen laat zien dat investeerders weer serieus inkopen, maar een volledige trendomslag is nog niet bevestigd. Toch zien we onder de oppervlakte dus positieve signalen voor de Bitcoin koers.
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
BlackRock: AI-momentum ‘zuigt zuurstof weg’ bij Bitcoin
Mitchnick van BlackRock ziet beleggers massaal naar AI vluchten, weg van Bitcoin. Toch wijst hij op een aanjager die de koers kan keren.
Handelaren dekken zich massaal in tegen nieuwe Bitcoin-crash
Bitcoin optiehandelaren blijven voorzichtig en dekken zich massaal in, maar optiemarkt ziet voorlopig geen crisis voor Strategy ontstaan.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
