VanEck ziet Bitcoin (BTC) op termijn stijgen naar 1 miljoen dollar per munt. Matthew Sigel, hoofd digital assets research bij de vermogensbeheerder, deed die voorspelling bij CNBC. Volgens hem kan Bitcoin dit niveau binnen ongeveer vijf jaar bereiken, al waarschuwt hij dat de weg ernaartoe zeer volatiel zal blijven.
Daarmee sluit VanEck zich aan bij andere grote namen in de sector. Ook Bitwise-CIO Matt Hougan en Jan3-topman Samson Mow spraken eerder al over een mogelijk koersdoel van 1 miljoen dollar voor Bitcoin.
Bitcoin als megatrend
Sigel vergelijkt de ontwikkeling van Bitcoin met de videogame-industrie. Waar games dertig jaar geleden vooral werden gezien als iets voor kinderen, zijn ze nu mainstream geworden onder vrijwel alle leeftijdsgroepen.
“Naar de demografische trends kijkend, en naar de intenties van jonge beleggers om geld aan Bitcoin toe te wijzen, wordt het vergelijkbaar met de videogame-industrie. Dertig jaar geleden waren het alleen kinderen die videogames speelden, nu speelt Elon Musk videogames,” zei hij.
“Mensen stoppen er niet mee. Ze stoppen ook niet met Bitcoin. We hebben inmiddels de eerste centrale bank die Bitcoin koopt voor haar reserves. Dit is dus een megatrend, maar onderweg zal die wel zeer volatiel zijn.”
Sigel wijst er verder op dat Bitcoin wel een cyclische asset blijft. Er zijn geen bailouts, geen centrale banken die de markt opvangen en geen instanties die verliezen verzachten. Daardoor kunnen correcties hevig zijn.
Rally lijkt nog niet oververhit
Voor de korte termijn ziet Sigel ook positieve signalen. Hij wijst erop dat de correlatie tussen Bitcoin en de Nasdaq op het hoogste niveau in vijf jaar staat. Dat suggereert dat de huidige rally vooral wordt gedreven door bredere macrotrends, zoals de stijging van technologieaandelen en risicobereidheid.
Tegelijkertijd ziet hij nog geen extreme speculatie in de derivatenmarkt. Volgens Sigel lijkt de stijging vooral te worden gevoed door short covering. Dat betekent dat handelaren die op een daling hadden ingezet, gedwongen worden hun posities te sluiten.
Omdat de marktpositionering nog relatief bearish is, ziet hij ruimte voor een verdere stijging van de Bitcoin koers.
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
BlackRock: AI-momentum ‘zuigt zuurstof weg’ bij Bitcoin
Mitchnick van BlackRock ziet beleggers massaal naar AI vluchten, weg van Bitcoin. Toch wijst hij op een aanjager die de koers kan keren.
Handelaren dekken zich massaal in tegen nieuwe Bitcoin-crash
Bitcoin optiehandelaren blijven voorzichtig en dekken zich massaal in, maar optiemarkt ziet voorlopig geen crisis voor Strategy ontstaan.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.

