De Centrale Bank van Venezuela vertelde vandaag dat ze de digitale bolivar op 1 oktober in omloop zullen brengen. De informatie werd op de social media kanalen van de Bank geplaatst en later bevestigd op de website van het Volksministerie van Economie en Financiën. Daarnaast gaat de overheid ook proberen de enorme inflatie te bestrijden.
De digitale Bolivar
De digitale bolivar is een digitale valuta uitgegeven door een centrale bank. Het is dus eigenlijk een digitale weergave van een traditionele fiat-valuta uitgegeven door de centrale bank van een land. Dat is heel iets anders dan een gedecentraliseerde cryptomunt zoals de Bitcoin.
COMUNICADO OFICIAL🔵| A partir del 1° de octubre entra en vigencia el Bolívar Digital
— Banco Central de Venezuela (@BCV_ORG_VE) August 5, 2021
#BCV🇻🇪 https://t.co/635uhVu1sA pic.twitter.com/aErAOUvwHL
Venezuela kampt met een enorme inflatie
De invoering van de digitale munt zal vergezeld gaan met een monetaire redenominatie die zes nullen van de valuta elimineert. Om een beeld te kunnen vormen: Nu kost 1 kop koffie 7.6 miljoen bolivars, wat ongeveer $2 waard is. Straks moet dat 7,6 bolivars kosten.
Deze aanpassing is niet de eerste redenominaties die het land doet. In de afgelopen 15 jaar is het namelijk al de derde keer dat er zo’n redenominatie plaats moet vinden. De overleden voormalige president Hugo Chávez veegde in 2007 drie nullen van het grootboek. Zijn opvolger, Nicolás Maduro, gebruikte de creatie van de eigen cryptocurrency van het land, de Petro, als een kans om in 2018 vijf nullen weg te vegen.
Deze redenominatie, die ook wordt vergezeld door een aankondiging van digitale valuta, zal waarschijnlijk niet veel effect hebben. Zimbabwe heeft zijn munt in de jaren 2000 ook driemaal geredenomineerd om hyperinflatie te bestrijden, maar dat had niet veel zin.
Toch is het nieuwe monetaire beleid van Venezuela is erop gericht om uit de cyclus van hyperinflatie te komen, en de introductie van de digitale valuta kan die missie helpen versterken. Er is weinig bekend over de werking van de digitale valuta, maar hij zal in ieder geval samen met de fysieke bolivar bestaan. Bankbiljetten die overeenkomen met het nieuwe stelsel worden al uitgegeven.
Australië geeft cryptobedrijven drie maanden langer voor vergunning
De Australische financiële toezichthouder ASIC heeft de overgangsperiode voor cryptobedrijven met drie maanden verlengd.
Rusland zet grote stap met AI-wet: eigen modellen krijgen voorrang
Rusland heeft een belangrijke stap gezet richting een eigen wettelijk kader voor kunstmatige intelligentie (AI).
India grijpt in: miljoenen gebruikers verliezen toegang tot Kalshi
Kalshi blokkeert gebruikers uit India terwijl wereldwijd steeds meer landen streng optreden tegen voorspellingsmarkten zoals Polymarket en concurrenten.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
