Maak een account op Bitvavo en krijg €20 aan Bitcoin gratis!
Bitvavo: Ontvang
€20 aan BTC gratis!
Vermogensbeheerder Franklin Templeton zet een grote stap in de cryptowereld. Het Amerikaanse bedrijf heeft crypto-investeerder 250 Digital ingelijfd en gebruikt die overname meteen om een eigen cryptodivisie op te tuigen.
Daarmee schaart Franklin Templeton zich bij de grote beheerders die crypto echt binnen de eigen muren halen.
De nieuwe afdeling heet Franklin Crypto en richt zich volledig op grote institutionele beleggers. Denk aan pensioenfondsen, staatsfondsen en andere partijen die via gereguleerde producten in crypto willen stappen.
Aan het roer staan Christopher Perkins en beleggingschef Seth Ginns, allebei afkomstig van 250 Digital. Ze krijgen gezelschap van Tony Pecore, die de crypto-tak van Franklin Templeton al kende.
250 Digital ontstond begin 2026 als afsplitsing van crypto-bedrijf CoinFund en is gespecialiseerd in verhandelbare cryptostrategieën. De deal werd in april aangekondigd en is nu rond. Wat Franklin Templeton betaalde, is niet bekendgemaakt.
Een opvallend detail is dat Franklin Templeton een deel van de overname afrekende met zogeheten BENJI-tokens.
Elke BENJI-token staat voor één aandeel in het Franklin OnChain U.S. Government Money Fund, een gereguleerd Amerikaans geldmarktfonds dat belegt in veilige kortlopende staatsleningen.
Het bezit staat niet in de boeken van een bank, maar op een openbare blockchain. Daar wordt elk aandeel weergegeven als een cryptotoken die 24-7 verhandeld kan worden. Het is een van de eerste grote overnames in de financiële sector die niet met cash of klassieke aandelen wordt betaald, maar met dit soort tokens.
Franklin Templeton lanceerde het fonds al in april 2021, ruim voordat tokenisatie een modewoord werd op Wall Street. Het was het eerste Amerikaanse beleggingsfonds dat een blockchain als officiële administratie gebruikte.
Franklin Templeton is al langer in de ban van crypto. In januari 2024 ging het hard van start, toen het samen met een rits andere vermogensbeheerders een eigen Bitcoin-ETF naar de Amerikaanse beurs mocht brengen.
Vooral op het gebied van tokenisatie loopt het bedrijf voorop. In februari sloot het een deal met cryptobeurs Binance, waardoor grote beleggers hun BENJI-tokens als onderpand konden gebruiken voor hun cryptohandel. En in maart volgde een samenwerking met Ondo Finance, dat beleggingsproducten van Franklin Templeton naar de blockchain bracht.
Die inzet zie je terug in de cijfers. De getokeniseerde beleggingen van Franklin Templeton groeiden volgens databron RWA.xyz in een jaar van zo’n 768 miljoen naar ruim 2,5 miljard dollar.

De stap van Franklin Templeton is tekenend voor de hele sector. De grootste spelers kunnen niet meer om crypto heen, simpelweg omdat de vraag te groot is geworden. Daarom bieden ze fondsen aan, daar verdienen ze namelijk aan, en met tokenisatie worden hun producten sneller, goedkoper en flexibeler.
Franklin Templeton gaat BlackRock, Fidelity, Goldman Sachs en JPMorgan achterna die allemaal al hun eigen digital-assets-afdeling hebben.
De financiële markten dalen hard en dat komt doordat de Amerikaanse dollar een krachtige stijging maakt. Lees waarom dit verontrustend is.
Bitcoin zakt richting 63.000 dollar terwijl technologieaandelen onder druk staan. Analisten zien belangrijke test voor de cryptomarkt.
De Bitcoin koers is vandaag matig aan de nieuwe beursdag begonnen, terwijl de obligatierentes en de Amerikaanse dollar flink stijgen.
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Canadese tiener bekent crypto-oplichting van 13 miljoen dollar en gaf gestolen geld uit aan luxe auto’s en privéjets.
De Bitcoin koers houdt stand rond cruciale steun, terwijl Newsbit-analist Juffermans een mogelijke bodem later dit jaar verwacht.