Maak een account op Bitvavo en krijg €20 aan Bitcoin gratis!
Bitvavo: Ontvang
€20 aan BTC gratis!
Een groot deel van de cryptomunten die onlangs werd gestolen bij blockchainproject Verus is teruggevonden. De hacker achter de aanval heeft 4.052 Ether (ETH) teruggestuurd naar het team van Verus. De waarde daarvan ligt rond 8,5 miljoen dollar.
Daarmee heeft het project ongeveer 75 procent van de gestolen tegoeden teruggekregen. De hacker mocht een deel van de buit houden als beloning voor het terugsturen van de rest.
Kort na de aanval besloot Verus een opvallend voorstel te doen aan de aanvaller. Het cryptoproject bood een beloning van 1.350 ETH, goed voor ongeveer 2,8 miljoen dollar, als de hacker het grootste deel van de gestolen crypto zou terugstorten.
Volgens blockchainbeveiligingsbedrijf PeckShield accepteerde de aanvaller het aanbod. Binnen 24 uur werd het afgesproken bedrag teruggestuurd naar een wallet van het Verus-team.
Steeds vaker proberen cryptoprojecten op deze manier onderhandelingen te voeren met hackers. Door een financiële beloning aan te bieden hopen bedrijven een groot deel van het verloren geld terug te krijgen. Zo’n overeenkomst betekent echter niet automatisch dat de hacker beschermd is tegen mogelijke juridische stappen of onderzoek door opsporingsdiensten.
De aanval richtte zich op de zogenoemde Verus-Ethereum bridge. Dat is een systeem waarmee gebruikers cryptomunten kunnen verplaatsen tussen verschillende blockchains.
Onderzoekers stellen dat de hacker misbruik maakte van vervalste transacties binnen het netwerk. Daardoor konden grote hoeveelheden crypto worden buitgemaakt.
Crypto-bridges staan al langer bekend als kwetsbare onderdelen binnen de sector. Omdat deze systemen verschillende blockchains met elkaar verbinden, zijn zij technisch complex en aantrekkelijk voor cybercriminelen.
De hack bij Verus is opnieuw een voorbeeld van de beveiligingsproblemen binnen decentralized finance (DeFi). Dit zijn financiële toepassingen op de blockchain waarbij traditionele banken niet nodig zijn.
Cijfers van DefiLlama laten zien dat er in april voor ongeveer 634 miljoen dollar aan crypto werd gestolen via hacks en exploits. De grootste incidenten waren aanvallen op Drift Protocol en Kelp, waarbij samen meer dan een half miljard dollar verloren ging.
In mei lijken de verliezen voorlopig lager uit te vallen. Tot nu toe werd deze maand ongeveer 38 miljoen dollar aan cryptomunten gestolen.
Beveiliging blijft een van de grootste uitdagingen voor de cryptomarkt. In de afgelopen tien jaar werd volgens beschikbare gegevens meer dan 17 miljard dollar gestolen via ruim 518 geregistreerde hacks.
Veel aanvallen ontstaan doordat privésleutels worden buitgemaakt of gebruikers slachtoffer worden van phishing en andere vormen van online fraude. Daardoor blijft cybersecurity een belangrijk aandachtspunt voor de verdere groei en adoptie van blockchaintechnologie.
Cybercriminelen zetten kunstmatige intelligentie steeds vaker in om cyberaanvallen uit te voeren. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van AI-bedrijf Anthropic.
Het cryptoleenplatform Radiant Capital heeft aangekondigd dat het stopt met de verdere ontwikkeling van zijn protocol.
Microsoft heeft een nieuwe cyberdreiging ontdekt die zich specifiek richt op cryptobeleggers en softwareontwikkelaars.
Deze topanalist van Bank of America waarschuwt voor de grootste bubbel sinds de spoorweghype van de 19e eeuw.
Crypto-analist Steph Is Crypto schetst drie scenario’s voor XRP. 1.000 XRP kan oplopen tot bijna 24.000 dollar.
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.