Vietnam zet een belangrijke stap richting officiële regulering van de cryptosector. Volgens viceminister van Financiën Nguyen Duc Chi kunnen de eerste activiteiten op een gereguleerde cryptomarkt al in het derde kwartaal van 2026 van start gaan. Dat maakte hij bekend tijdens het forum Digital Trust in Finance 2026.
Met deze plannen wil Vietnam meer toezicht krijgen op de snelgroeiende handel in digitale valuta zoals Bitcoin (BTC) en Ethereum (ETH). Tegelijk moet het nieuwe systeem zorgen voor meer veiligheid en transparantie voor beleggers en bedrijven.
Vietnam werkt aan officieel toezicht op crypto
De Vietnamese overheid werkt al langere tijd aan wetgeving voor cryptotegoeden. Eerder dit jaar werd een vergunningstraject geopend voor binnenlandse cryptobeurzen en handelsplatformen.
Tot nu toe maken veel Vietnamese cryptobeleggers gebruik van buitenlandse handelsplatformen zoals Binance, OKX en Bybit. De overheid wil gebruikers juist stimuleren om over te stappen naar lokaal geregistreerde bedrijven die onder toezicht staan van de autoriteiten.
Volgens Nguyen Duc Chi moet het nieuwe regelgevingskader bijdragen aan een veiligere cryptomarkt en tegelijk innovatie binnen de financiële sector ondersteunen.
Grote Vietnamese bedrijven willen cryptobeurs starten
Verschillende grote bedrijven hebben inmiddels interesse getoond in de nieuwe gereguleerde cryptomarkt. Lokale media meldden eerder dat vijf Vietnamese ondernemingen de eerste selectieronde hebben doorstaan voor een vergunning.
Onder de kandidaten bevinden zich dochterondernemingen van grote banken zoals Techcombank, VPBank en LPBank. Ook effectenbedrijf VIX Securities en conglomeraat Sun Group zouden deelnemen aan het proces.
Dat traditionele financiële instellingen zich steeds meer richten op crypto laat zien dat digitale tegoeden een steeds grotere rol spelen binnen de Vietnamese economie.
Vietnam wil belasting invoeren op cryptotransacties
Naast regelgeving werkt Vietnam ook aan een belastingmodel voor cryptohandel. In februari presenteerde de overheid een voorstel om een belasting van 0,1 procent te heffen op iedere cryptotransactie die via een erkend platform wordt uitgevoerd.
De belastingregels zouden vergelijkbaar worden met de bestaande regels voor aandelenhandel. Hiermee wil de overheid extra inkomsten genereren en tegelijk de gereguleerde markt aantrekkelijker maken.
Vietnam groeit uit tot belangrijke cryptomarkt in Azië
Vietnam behoort inmiddels tot de actiefste cryptolanden ter wereld. In de Global Crypto Adoption Index 2025 van blockchain-analysebedrijf Chainalysis staat het land op de vierde plaats, achter India, de Verenigde Staten en Pakistan.
Ook in Azië neemt Vietnam een belangrijke positie in. In de twaalf maanden tot juni 2025 ontving het land naar schatting ongeveer 200 miljard dollar aan on-chain cryptotransacties. Daarmee behoort Vietnam tot de grootste cryptomarkten van de regio.
Om meer handelsactiviteit naar binnenlandse platforms te trekken, lanceerde Vietnam in september 2025 al een vijfjarig crypto-pilotproject. Binnen dit programma moeten alle cryptotransacties in Vietnamese dong via lokaal geregistreerde bedrijven verlopen.
Nieuwe Amerikaanse cryptowet onder vuur: werkt de Clarity Act mensenhandel in de hand?
De Amerikaanse organisatie Alliance to End Human Trafficking heeft het Congres opgeroepen om Sectie 604 van de voorgestelde Clarity Act opnieuw te beoordelen.
Internationale cyberactie bevriest 41 miljoen euro aan gestolen crypto
Een grootschalige internationale politieactie heeft een belangrijke slag toegebracht aan cybercriminelen die wereldwijd cryptovaluta stelen.
Australië geeft cryptobedrijven drie maanden langer voor vergunning
De Australische financiële toezichthouder ASIC heeft de overgangsperiode voor cryptobedrijven met drie maanden verlengd.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
