Ethereum oprichter Vitalik Buterin is van mening dat het helemaal niet erg is dat de Amerikaanse Securities and Exchange Commission (SEC) nog geen Spot Bitcoin ETF heeft goedgekeurd. Volgens het brein achter Ethereum is het belangrijk dat het ecosysteem eerst volwassen wordt, voordat we meer aandacht krijgen.
Strijd om een Spot Bitcoin ETF
De broertjes Winklevoss waren in 2013 de eersten die bij de SEC aanklopten met de aanvraag voor een Spot Bitcoin ETF. Destijds werd dat instrument uiteraard afgewezen, omdat de markt nog niet volwassen genoeg was. Nu zijn we echter bijna 10 jaar verder en is er nog steeds geen Amerikaanse Spot Bitcoin ETF. Een groot deel van de industrie baalt daar enorm van, omdat een Spot Bitcoin ETF gegarandeerd zorgt voor een grote instroom van nieuw kapitaal.
Vitalik Buterin deelt die mening niet en vindt juist dat we eerst nog moeten bouwen aan het ecosysteem, voordat we het grote geld laten instromen. Dat geeft stiekem ook aan dat hij het idee heeft dat Ethereum nog niet klaar is voor het grote werk, wat in principe ook het geval is. Na de overgang van Proof-of-Work naar Proof-of-Stake is de schaalbaarheid van Ethereum immers niet verbeterd. Die transitie ging puur over het consensus mechanisme.
Voorstel voor wetgeving
Op het gebied van wetgeving heeft Buterin ook een aantal voorstellen. Als het gaat over decentralized finance (DeFi), zou hij graag zien dat er een beperking komt op de mogelijkheid om leverage te gebruiken. Verder is het volgens hem zinvol als er standaarden komen die meer transparantie vereisen wat betreft het controleren van smart contracts en de beveiliging van protocollen.
Verder zou Buterin het tof vinden als Zero-Knowledge Proofs een belangrijkere rol spelen in het voldoen aan potentiële nieuwe wetten. Hiermee is het mogelijk om dingen te bewijzen, zonder dat daarbij de privacy van de gebruikers in het geding komt. Je kunt hierdoor dingen bewijzen zonder al teveel persoonsgegevens te delen of op te hoeven slaan. Dat kan de veiligheid van de gebruiker in potentie een stuk beter waarborgen.
Bitcoin veert op boven 61.000 dollar na $1,6 miljard aan liquidaties
De Bitcoin koers veert terug boven 61.000 dollar na een korte duik onder de 60.000. Een sterk banenrapport joeg de markten omlaag.
Strateeg van Charles Schwab denkt dat 60.000 dollar de bodem was voor Bitcoin
Bitcoin balanceert boven 60.000 dollar terwijl paniek toeneemt. Charles Schwab ziet juist aanwijzingen dat de bearmarkt bijna eindigt.
Grayscale: Bitcoin heeft andere kopers nodig voor ‘duurzame bodem’
Beursbedrijf Strategy verkocht Bitcoin en de koers tuimelde. Grayscale waarschuwt dat andere kopers nu moeten instappen.
Meest gelezen
Bank of America waarschuwt voor grootste aandelenbubbel sinds 1880
Deze topanalist van Bank of America waarschuwt voor de grootste bubbel sinds de spoorweghype van de 19e eeuw.
Crypto-analist legt uit waarom 1.000 XRP volgens hem levensveranderend kan zijn
Crypto-analist Steph Is Crypto schetst drie scenario’s voor XRP. 1.000 XRP kan oplopen tot bijna 24.000 dollar.
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
