Vitalik Buterin denkt dat crypto in een bubbel zit en hij gelooft dat Ethereum (ETH) de Bitcoin (BTC) in de toekomst kan inhalen.
De crypto bubbel
Ethereum oprichter Vitalik Buterin denkt dat crypto zich in een bubbel bevindt. Het energiedebat rond de Bitcoin mining vereist dat het technologische verandering omarmt. Buterin sprak dinsdag met CNN en merkte het volgende op:
“We hebben tot nu toe minstens drie van deze grote crypto bubbels gehad.”
Vitalik Buterin
Hij voegde eraan toe dat het al had kunnen eindigen, maar dat het ook over maanden zou kunnen eindigen. De 27-jarige gaf verder geen commentaar op de vraag of de recente crash waardoor de Bitcoin tot ongeveer $30.000 daalde, een indicator was van het einde van de cryptobubbel. Daarover zei hij:
“De reden dat de bubbels uiteindelijk stoppen, is vaak omdat er een gebeurtenis plaatsvindt die gewoon duidelijk maakt dat de technologie er nog niet is.”
Vitalik Buterin
Een factor in de prijs daling van de Bitcoin was de aankondiging van Elon Musk dat hij zich zorgen maakte over het stroomverbruik van de Bitcoin. Philip Gradwell, hoofdeconoom van Chainalysis, zei dat andere institutionele kopers ook bezorgd kunnen zijn over de ‘impact op het milieu, use cases, illegale activiteiten en regelgeving’ van crypto’s.
De Bitcoin kan achterblijven
Buterin vertelde CNN dat energiezorgen over de Proof of Work mining van de Bitcoin gerechtvaardigd zijn:
“Het verbruik van hulpbronnen is absoluut enorm. Het is niet iets dat de wereld op zichzelf zal breken, maar het is zeker een groot nadeel.”
Vitalik Buterin
Ethereum is bezig met de overgang van PoW naar een Proof-of-Stake, of PoS-consensusalgoritme. Dit komt door de aanstaande overgang naar ETH 2.0. Het zal het energieverbruik van Ethereum drastisch verminderen. Nimbus schat dat PoS tot 99% energiezuiniger is. Buterin benadrukte het belang van de overgang:
“We gaan van het verbruiken van dezelfde energie als een middelgroot land naar het verbruiken van dezelfde energie als een dorp. Als de Bitcoin vasthoudt aan zijn technologie precies zoals het nu is, is er echter een groot risico dat het achter zal blijven.”
– Vitalik Buterin
Hoewel die oproep ongetwijfeld controversieel zal zijn, kunnen Bitcoiners de beoordeling van Buterin over Musk’s Tweets verwelkomen. Hij merkte op dat dit een relatief nieuw fenomeen is in de crypto wereld. De invloed van Musk zal in de loop van de tijd afnemen:
Ik denk dat het redelijk is om een beetje gekte te verwachten. Maar ik denk wel dat de markten ervan leren. Elon Musk zal deze invloed niet voor altijd hebben.”
– Vitalik Buterin
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
BlackRock: AI-momentum ‘zuigt zuurstof weg’ bij Bitcoin
Mitchnick van BlackRock ziet beleggers massaal naar AI vluchten, weg van Bitcoin. Toch wijst hij op een aanjager die de koers kan keren.
Handelaren dekken zich massaal in tegen nieuwe Bitcoin-crash
Bitcoin optiehandelaren blijven voorzichtig en dekken zich massaal in, maar optiemarkt ziet voorlopig geen crisis voor Strategy ontstaan.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Tiener steelt 13 miljoen dollar aan Bitcoin en geeft het uit aan Lamborghini’s
Canadese tiener bekent crypto-oplichting van 13 miljoen dollar en gaf gestolen geld uit aan luxe auto’s en privéjets.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
