Bitpanda: Aandelen, crypto, grondstoffen en edelmetalen in 1 app
Bitpanda: Koop aandelen,
crypto & edelmetalen
De Amerikaanse export van brandstoffen is vorige week gestegen naar een nieuw recordniveau. Dat komt doordat de Verenigde Staten het wereldwijde tekort aan benzine, diesel en kerosine helpen opvangen, dat is ontstaan door de oorlog met Iran.
Volgens donderdag gepubliceerde cijfers van de Amerikaanse Energy Information Administration, de statistiekdienst voor energie, stegen de exportvolumes tot 8,2 miljoen vaten per dag.
De Verenigde Staten is uitgegroeid tot een belangrijke leverancier voor de wereldeconomie nu de bijna volledige sluiting van de Straat van Hormuz de aanvoer van olie en brandstoffen uit het Midden-Oosten knelt. De ruwe-olie-export bereikte vorige week ook al een record.
De aanhoudend sterke vraag naar diesel, kerosine en benzine drijft de export van geraffineerde olieproducten nu eveneens naar nieuwe hoogtes.
De recordexport legt steeds meer druk op de Amerikaanse binnenlandse voorraden. Dat gebeurt op een gevoelig moment, nu consumenten en bedrijven al kampen met hoge brandstofprijzen. Daarmee groeit ook het politieke risico voor de regering van Trump.
Uit een analyse van de Federal Reserve Bank van New York blijkt dat vooral Amerikanen met lagere inkomens hun benzineverbruik al hebben teruggeschroefd. Dat vergroot de zogenoemde K-vormige tweedeling in de economie, waarbij hogere inkomens blijven groeien terwijl lagere inkomens juist achterblijven.
De gemiddelde benzineprijs aan de pomp steeg dinsdag tot boven 4,50 dollar per gallon, omgerekend ongeveer 1,20 dollar per liter. Dat is het hoogste niveau sinds juli 2022, volgens de American Automobile Association. Diesel is nog duurder en staat op 5,67 dollar per gallon, zo’n 1,50 dollar per liter. Kerosine kostte op de belangrijke handelshub aan de Golfkust 3,77 dollar per gallon, een stijging van 57 procent sinds het begin van de oorlog.
Tegelijkertijd zijn de Amerikaanse voorraden distillaten, zoals diesel, gedaald naar het laagste niveau sinds 2005. Ook de benzinevoorraden liggen ruim onder het gemiddelde van de afgelopen tien jaar.
De sterke exportgroei komt vooral door een recordniveau aan distillaten. Dat zijn brandstoffen zoals diesel en kerosine, die worden gewonnen uit het destilleren van ruwe olie. In de week tot 1 mei exporteerden de Verenigde Staten daarvan 1,9 miljoen vaten per dag. Daarmee wordt niet alleen het vorige record uit augustus 2024 overtroffen, maar ook de pieken uit de beginfase van de oorlog in Oekraïne.
Ook de kerosine-export liep flink op. Die steeg vorige week naar 427.000 vaten per dag, net onder het recordniveau dat begin april werd bereikt.
Volgens Ryan McKay, grondstoffenstrateeg bij TD Securities, verschuift de exportfocus duidelijk. “De exportcapaciteit lijkt deze week meer gericht op geraffineerde producten dan op ruwe olie. Dat is logisch, omdat de krapte op de markt voor brandstoffen wereldwijd groter is dan op de markt voor ruwe olie.”
De zogenoemde middendistillaten, zoals diesel en kerosine, staan tijdens de oorlog onder extra druk. Raffinaderijen in Azië en Europa krijgen geen ruwe olie meer aangeleverd, terwijl raffinaderijen ten westen van de Straat van Hormuz, die juist veel van die brandstoffen maken, hun ladingen niet meer kunnen verzenden.
Diesel wordt vaak omschreven als de motor van de economie. De brandstof drijft vrachtwagens, tractoren en andere machines aan. Hogere kerosineprijzen betekenen daarnaast duurdere vluchten.
Tijdens de oorlog hebben Amerikaanse raffinaderijen diesel en benzine naar bestemmingen gestuurd die normaal niet op Amerikaanse aanvoer leunen, zoals Australië.
Elon Musks platform X start de uitrol van X Money, met sparen, betalen en een Visa-kaart in één app. Dit is er tot nu toe bekend.
Het ruimtevaartbedrijf van Elon Musk steeg na de beursgang ruim 60%, passeerde even Amazon en Microsoft, maar koelde daarna fors af.
Oorlogsmagnaat haalt uit naar Trump, die de situatie met Iran volgens hem volledig verkeerd heeft aangepakt.
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.