Vier Noord-Koreaanse mannen zijn aangeklaagd voor het stelen van bijna 1 miljoen dollar aan cryptovaluta. Volgens het Amerikaanse ministerie van Justitie deden ze zich voor als freelance IT’ers bij blockchainbedrijven in onder andere de Verenigde Staten en Servië. Het gestolen geld werd vermoedelijk ingezet voor het financieren van Noord-Koreaanse wapens.
Infiltratie via nepvacatures en gestolen identiteiten
De verdachten gebruikten vervalste of gestolen Maleisische ID-kaarten om zich aan te melden bij vacatures voor remote IT-functies. Daarmee wisten ze zich binnen te werken bij onder meer een blockchainbedrijf in Atlanta en een tokenproject in Servië, tussen 2020 en 2021.
Eenmaal binnen kregen ze toegang tot interne systemen en gevoelige data. In februari 2022 wist Jong Pong Ju 175.000 dollar aan crypto te stelen. Slechts een maand later haalde Kim Kwang Jin via kwetsbaarheden in smart contracts nog eens 740.000 dollar binnen.
De buit werd vervolgens weggesluisd via mixers en doorgestuurd naar wallets die op naam stonden van twee andere verdachten, ook met vervalste gegevens.
Crypto gebruikt voor financiering wapenprogramma’s
Volgens het ministerie van Justitie werd de buit witgewassen en gebruikt voor de financiering van Noord-Koreaanse wapenprogramma’s. De zaak maakt deel uit van het bredere DPRK RevGen-programma, dat zich richt op het blokkeren van inkomstenstromen uit cybercriminaliteit.
In dat kader vonden recent invallen plaats in zestien Amerikaanse staten. Daarbij werden onder meer 200 computers in beslag genomen uit zogenaamde ‘laptopfarms’, tientallen bankrekeningen bevroren en nepwebsites offline gehaald.
Honderden bedrijven slachtoffer van digitale spionage
Volgens Amerikaanse autoriteiten zijn Noord-Koreaanse IT’ers er inmiddels in geslaagd om bij meer dan honderd Amerikaanse bedrijven onder valse namen aan de slag te gaan. In sommige gevallen kregen ze zelfs toegang tot gevoelige informatie over militaire contracten.
De zaak onderstreept hoe kwetsbaar de crypto-industrie is voor digitale infiltratie, zeker in een wereld waarin remote werk en internationale samenwerking de norm zijn geworden.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
Defi-platform Radiant Capital stopt na verwoestende Noord-Koreaanse hack
Het cryptoleenplatform Radiant Capital heeft aangekondigd dat het stopt met de verdere ontwikkeling van zijn protocol.
Microsoft ontdekt malware die jacht maakt op cryptowallets
Microsoft heeft een nieuwe cyberdreiging ontdekt die zich specifiek richt op cryptobeleggers en softwareontwikkelaars.
Concurrent Ledger ontdekt kwetsbaarheid in nieuwe Trezor-wallet
Volgens Trezor vormt de kwetsbaarheid geen risico voor cryptotegoeden van gebruikers, omdat de wallet is uitgerust met meerdere beveiligingslagen.
Meest gelezen
Bank of America waarschuwt voor grootste aandelenbubbel sinds 1880
Deze topanalist van Bank of America waarschuwt voor de grootste bubbel sinds de spoorweghype van de 19e eeuw.
Crypto-analist legt uit waarom 1.000 XRP volgens hem levensveranderend kan zijn
Crypto-analist Steph Is Crypto schetst drie scenario’s voor XRP. 1.000 XRP kan oplopen tot bijna 24.000 dollar.
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
