Maak een account op Bitvavo en krijg €20 aan Bitcoin gratis!
Bitvavo: Ontvang
€20 aan BTC gratis!
Bitcoin (BTC) is behoorlijk hersteld van de februaribodem rond 60.000 dollar, maar toch blijft de digitale munt opvallend ver achter bij de Amerikaanse aandelenmarkt. Terwijl de S&P 500 en Nasdaq bijna onafgebroken nieuwe records neerzetten, moet Bitcoin nog altijd bewijzen dat de bearmarkt echt voorbij is.
Dat voelt op het eerste gezicht vreemd. Normaal gesproken profiteert Bitcoin juist van periodes waarin de risicobereidheid hoog is. Als beleggers enthousiast zijn over aandelen, technologie en groei, stroomt er vaak ook geld richting crypto. Deze keer zien we dat echter niet gebeuren.
Een belangrijke verklaring is dat de huidige beursrally vooral wordt gedragen door kunstmatige intelligentie. En die AI-revolutie is niet afhankelijk van de gemiddelde consument.
De grote motor achter deze rally zijn institutionele beleggers, grote technologiebedrijven en hyperscalers zoals Amazon, Microsoft, Alphabet en Meta. Zij pompen honderden miljarden dollars in datacenters, chips, energie-infrastructuur en cloudcapaciteit.
Dat geld stroomt rechtstreeks naar bedrijven als Nvidia, Micron, Broadcom en andere spelers binnen de AI-keten. Daardoor kunnen deze aandelen blijven stijgen, zelfs als de consument onder druk staat.
Voor Bitcoin ligt dat anders. Natuurlijk is de markt sinds de komst van de Amerikaanse Bitcoin ETF’s institutioneler geworden. Wall Street speelt inmiddels een veel grotere rol dan tijdens vorige cycli.
Maar Bitcoin blijft van oorsprong een asset die sterk leunt op particuliere beleggers. Eerdere bullmarkten kwamen vaak pas echt op gang wanneer huishoudens genoeg overtollig kapitaal hadden om verder de risicocurve op te schuiven.
Eerst aandelen. Daarna groeiaandelen. En uiteindelijk crypto.
Precies daar wringt het nu. De Amerikaanse consument heeft het moeilijker door hogere inflatie, stijgende rentes en duurdere energie. Hypotheken, autoleningen en creditcards blijven duur. Tegelijkertijd nemen de dagelijkse kosten toe.
Dat betekent dat er minder ruimte is voor speculatie. En Bitcoin heeft juist die speculatieve retailstroom nodig om echt richting nieuwe hoogtepunten te gaan.
De verhouding tussen XLY en XLP laat dat mooi zien. XLY volgt bedrijven die vooral niet-noodzakelijke producten verkopen, zoals auto’s, kleding, reizen en luxe consumptie. XLP volgt bedrijven die juist eerste levensbehoeften verkopen, zoals voeding, huishoudproducten en verzorgingsmiddelen.
Als XLY achterblijft bij XLP, betekent dat vaak dat consumenten voorzichtiger worden. Ze blijven geld uitgeven aan noodzakelijke producten, maar laten luxere aankopen vaker liggen.

Dat is precies het beeld dat nu zichtbaar wordt. De consument heeft minder ruimte voor niet-essentiële uitgaven. En opvallend genoeg lijkt het koersverloop van Bitcoin sterk op die verhouding tussen cyclische consumentenaandelen en defensieve consumentenaandelen.
Bitcoin gedraagt zich dus niet zoals de AI-aandelen. Het gedraagt zich eerder als een extreme versie van de consumentencyclus.
Dat betekent niet dat Bitcoin per se terug moet naar diepe bearmarktniveaus. De aanwezigheid van institutioneel kapitaal kan de dalingen juist dempen. De marktstructuur is volwassener dan in eerdere cycli en grote partijen kopen vaker zwakte op.
Maar het verklaart wel waarom Bitcoin achterblijft bij de aandelenmarkt. De beurs wordt gedragen door een AI-investeringscyclus die vooral binnen het bedrijfsleven plaatsvindt. Bitcoin wacht op een consument die weer genoeg vertrouwen en koopkracht heeft om risico te nemen.
Voorlopig is dat verschil cruciaal. De Amerikaanse beurs stijgt omdat bedrijven blijven investeren. De Bitcoin koers blijft achter omdat particulieren nog niet massaal terug zijn.
Op de hoogte blijven van de belangrijkste ontwikkeling in de financiële wereld? Abonneer je dan gratis op De Geldpers.
Voeg je bij ruim 6.000 anderen die elke maandag een volledige marktupdate in hun inbox ontvangen. En het beste van alles? Het is helemaal gratis.
Bitcoin keert om in aanloop naar een spannende persconferentie vanavond. Newsbit-analist deelt zijn verwachtingen voor de korte termijn.
Dit is het beste nieuws voor de bullmarkt tot nu toe. Ook Bitcoin kan sterk van deze ontwikkeling profiteren. Waar gaat het om?
De succesvolle beurslancering van SpaceX betekent dat Elon Musk nu meer waard is dan het complete netwerk van Bitcoin.
Canadese tiener bekent crypto-oplichting van 13 miljoen dollar en gaf gestolen geld uit aan luxe auto’s en privéjets.
De Bitcoin koers houdt stand rond cruciale steun, terwijl Newsbit-analist Juffermans een mogelijke bodem later dit jaar verwacht.
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?