Newsbit
Bekijk de app
Bekijk

De crypto-winter lijkt op zijn laatste benen te lopen. Steeds meer signalen wijzen erop dat Bitcoin (BTC) bezig is met het vormen van een bodem. De vraag is of het dieptepunt al bereikt is, maar dat lijkt historisch gezien niet eens zo veel uit te maken.

Bitcoin-grafieken bieden hoop

Kijk je puur naar de klok, dan zou de bodem van de bearmarkt rond oktober moeten vallen. Bitcoin zit dan op twee derde van alle ellende. Dat zegt op zichzelf nog niks over de hoe laag de bodem uit zal vallen, maar in eerdere bearmarkten was op dit punt het grootste deel van de daling al achter de rug.

Misschien was de 59.000 dollar van eerder deze maand zelfs al het dieptepunt. Dat zou breken met het vierjarige ritme van Bitcoin, waarbij de toppen en bodems telkens in het vierde kwartaal vielen.

Een eerste reden voor de hoop ligt bij het 200-weekse gemiddelde. Dat is simpelweg de gemiddelde koers over de afgelopen vier jaar, een lijn die in het verleden vaak als ultieme bodem heeft gewerkt.

Bij de val naar 59.000 dollar dook Bitcoin voor het eerst in bijna drie jaar onder die lijn. Toch sloten de candles er de afgelopen drie weken netjes boven.

De Bitcoin koers houdt al drie weken stand boven het 200-weekse gemiddelde. – Bron: TradingView

In 2015 en 2018 sloot geen enkele candle onder die lijn. Alleen in 2022 hield de steun geen stand, en toen ging de koers er bij de eerste poging als een mes door de boter doorheen.

Omdat Bitcoin nu wél standhoudt, lijkt een herhaling van 2015 en 2018 waarschijnlijker dan die van 2022. En omdat de lijn langzaam omhoog kruipt, zou de kans over tijd alleen maar toenemen dat de bodem al bereikt is.

Er is nog een lichtpuntje in de grafieken. Op de wekelijkse grafiek vormt zich een zogeheten bullish divergentie.

De RSI meet de kracht achter een koersbeweging op een schaal van 0 tot 100. En die kracht neemt nu toe, terwijl de koers juist verder wegzakt. Gisteren zagen we zelfs de laagste weeksluiting sinds september 2024, maar onderhuids draait het momentum de goede kant op.

Analist Matthew ziet daarnaast twee gemiddelden die op de maandgrafiek bijna kruisen. In het verleden betekende zo’n kruising dat de neergang voor 96 tot 100 procent achter de rug was. Als de bodem nog niet bereikt is, dan zouden we op basis van deze grafieken heel dichtbij zijn.

2 on-chain signalen

Een ander teken komt van de munten die onder water staan. Begin deze maand kwam meer dan de helft van alle Bitcoins in het rood, oftewel 10,5 miljoen stuks. Dit heet capitulatie: het punt waarop de laatste twijfelaars dumpen en de verkoopdruk opdroogt.

In elke eerdere bearmarkt gebeurde dit rond de bodem. Opvallend genoeg markeerde precies die 10,5 miljoen rode munten in vorige cycli telkens het dieptepunt.

Daarnaast hebben de diamanten houders een recordaantal munten in handen. Volgens onderzoeksbureau K33 zit 79 procent van alle Bitcoins nu bij langetermijnhouders. Je telt als zo’n houder zodra je je munten meer dan 155 dagen vasthoudt. Deze investeerders verkopen niet snel hun munten en in het verleden viel een piek hierin telkens samen met de bodem.

Claim vandaag nog €20 aan Bitcoin cadeau

De markt is een stuk rustiger en prijzen liggen lager dan eerder. Dat geeft jou de ruimte om crypto zonder druk te verkennen en op je eigen tempo kennis te maken met Bitcoin.

Is dit voor jou het moment om te ontdekken hoe crypto werkt?

Open nu een account en ontvang €20 aan Bitcoin gratis

Meer dan 1,5 miljoen gebruikers vertrouwen al op Bitvavo.

Claim €20 aan Bitcoin gratis Je wordt doorgestuurd naar
4,6

De beoordeling is berekend door de cumulatieve beoordelingen van de App Store en Google Play te combineren, gewogen op basis van het aantal recensies per platform.

Wees als eerste op de hoogte van het laatste Crypto Nieuws

Bitcoin, BTC

Bitcoin koers dreigt te crashen naar $54.000: analist waarschuwt voor gevaarlijk patroon

Bitcoin, BTC
Bitcoin
Crypto koersupdate: Bitcoin stijgt 3%, terwijl Wall Street bloedt
Meer Bitcoin nieuws

Meest gelezen

Elon Musk
Lamborghini
investment stockbroke