Bitpanda: Aandelen, crypto, grondstoffen en edelmetalen in 1 app
Bitpanda: Koop aandelen,
crypto & edelmetalen
De Amerikaanse economie krijgt al maanden klappen te verwerken. Importtarieven, politieke onrust in Washington, oplopende spanningen rond Iran en duurdere benzine zorgen voor onzekerheid. Toch is er volgens macroblogger New Deal Democrat nog altijd geen sprake van een recessie in de Verenigde Staten.
De verklaring ligt volgens hem niet bij de gemiddelde Amerikaan, maar bij de bovenlaag. Rijke huishoudens profiteren van een sterk gestegen aandelenmarkt. Daardoor blijven zij geld uitgeven. Die uitgaven zijn groot genoeg om de druk op lagere inkomensgroepen voorlopig te compenseren.
De Amerikaanse aandelenmarkt is het afgelopen jaar hard gestegen. De S&P 500 stond een jaar geleden nog rond 5.900 punten. Inmiddels is de index opgelopen naar 7.519,12 punten. Dat komt neer op een stijging van ongeveer 27 procent.
Die winst komt niet bij iedereen terecht. De rijkste tien procent van de Amerikanen bezit naar schatting ongeveer negentig procent van alle aandelen. Gemeten naar inkomen bezit de bovenste tien procent ongeveer zeventig procent van de aandelenmarkt.
Dat maakt de huidige situatie opvallend ongelijk. Terwijl veel huishoudens moeite hebben met hogere prijzen, worden rijkere Amerikanen juist geholpen door hun beleggingen. De stijging op de beurs wordt vooral gedragen door bedrijven die profiteren van de hype rond kunstmatige intelligentie.
Voor de rest van de bevolking ziet het beeld er minder rooskleurig uit. De persoonlijke inkomens en de gemiddelde lonen van werknemers zonder leidinggevende functie stegen volgens de meest recente cijfers met ongeveer 3,7 procent op jaarbasis.
Dat ligt net onder de inflatie. De consumentenprijsindex kwam in de laatste meting uit op 3,8 procent op jaarbasis. Dat betekent dat veel Amerikanen in de praktijk nauwelijks vooruitgaan. Voor sommige huishoudens voelt het zelfs alsof hun koopkracht achteruitgaat.
Toch is dat niet genoeg om de economie in een recessie te duwen. Daarvoor is de bestedingskracht van rijkere Amerikanen op dit moment te groot.
Dat is vooral terug te zien in de detailhandelscijfers. De wekelijkse data van Redbook laten zien dat de winkeluitgaven op jaarbasis met negen procent zijn gestegen. Volgens New Deal Democrat is de groei sinds de herfst duidelijk versneld. Dit voorjaar kwam daar nog een extra versnelling bovenop.

Ook uit eten gaan blijft populair. Normaal gesproken is horeca een van de eerste plekken waar consumenten op besparen als zij zich zorgen maken over hun portemonnee. Maar dat gebeurt nu niet. In 2024 en 2025 lag de groei van restaurantreserveringen vaak tussen zes en acht procent op jaarbasis. In de afgelopen twaalf maanden versnelde die groei naar meer dan tien procent.
Daarmee ontstaat een dubbel beeld. Een groot deel van de Amerikanen voelt de druk van inflatie en onzekerheid. Tegelijkertijd blijft de bovenlaag ruim besteden. Volgens New Deal Democrat is dat precies waarom de Amerikaanse economie tot nu toe geen recessie laat zien.
De vraag is vooral hoe lang dat verschil houdbaar blijft. Als de beurs blijft stijgen, blijft de rijke consument waarschijnlijk uitgeven. Maar als aandelenmarkten draaien of de arbeidsmarkt verslechtert, kan het fundament onder die sterke consumptie snel smaller worden.
Iran en de VS zijn het volgens bemiddelaar Pakistan eens over de tekst van een vredesakkoord. Een ondertekening kan snel volgen.
Metaplanet koopt een Japanse broker voor 13 miljoen dollar en wil Bitcoin-producten aanbieden aan miljoenen beleggers in Japan.
SpaceX beleeft een sterk beursdebuut op Nasdaq. Het aandeel stijgt ruim twintig procent en tilt de waardering boven 2 biljoen.
De Bitcoin koers houdt stand rond cruciale steun, terwijl Newsbit-analist Juffermans een mogelijke bodem later dit jaar verwacht.
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.