De Bitcoin (BTC) koers dook vanmorgen kortstondig onder de 112.000 dollar. Dit leidde bij veel beleggers tot onzekerheid. Toch wijzen meerdere belangrijke marktindicatoren erop dat dit misschien wel het ideale moment was om in te stappen.
Coinbase Premium blijft positief ondanks daling
De Coinbase Premium Index laat zien dat Amerikaanse retailbeleggers nog steeds vertrouwen houden in Bitcoin. Deze index wordt gebruikt om het BTC-prijsverschil te meten tussen populaire exchanges zoals Coinbase en Binance. Een positief verschil kan erop wijzen dat Amerikaanse beleggers bereid zijn meer te betalen, wat duidt op verhoogd vertrouwen onder deze groep.
De waarde steeg eerder vandaag naar 0,08. Dit betekent dat Bitcoin op Coinbase gemiddeld 0,08 procent duurder is dan op Binance. Daarnaast merkt Analist BTC_Chopsticks op X op dat de index al langere tijd positief is. “De premium bleef de hele week positief, zelfs op het niveau van medio augustus,” aldus de analist.
Grote spelers blijven accumuleren
Daarnaast zorgen instellingen voor een aanhoudende koopdruk, die de recente dalingen grotendeels lijkt op te vangen. Zo kocht het Japanse bedrijf Metaplanet onlangs maar liefst 5.419 BTC, waarmee het totale bezit opliep tot 25.555 BTC, goed voor bijna 2,9 miljard dollar. Ook Strategy, het bedrijf van Michael Saylor, breidde zijn positie uit met 850 BTC. Daarmee komt het totaal op een indrukwekkende 639.835 BTC.
Inmiddels houden 192 publieke bedrijven een Bitcoin-reserve aan. Samen bezitten ze meer dan 1,032 miljoen BTC, goed voor bijna 5,2 procent van de huidige circulerende voorraad.
Uptober komt eraan
Daarnaast loopt september op zijn eind en beleggers richten hun blik voorzichtig op oktober, een maand die in de cryptowereld bekendstaat om haar goede prestaties. Volgens data van analyseplatform CoinGlass eindigde Bitcoin 10 van de afgelopen 12 oktobers in het groen, met uitschieters van 48 procent in 2017 en 40 procent in 2021 tijdens eerdere bullruns. Als het verleden zich herhaald zou aankomende ‘Uptober’ moeten leiden tot veel spektakel.
Toch is niet alles zeker en heeft de Federal Reserve (Fed) veel invloed in het feit of Uptober zijn naam eer kan aandoen. Momenteel is de Amerikaanse centrale bank enorm verdeeld over toekomstige renteverlagingen. Hoewel de eerste verlaging van 2025 inmiddels een feit is, laat de dot plot van de Fed zien dat de meningen intern sterk uiteenlopen.
Sommige beleidsmakers zien ruimte voor meerdere renteverlagingen dit jaar, terwijl anderen willen vasthouden aan het huidige niveau of zelfs pleiten voor een verhoging. En juist dat laatste scenario kan flink roet in het eten gooien voor de cryptomarkt. Risicovolle beleggingen presteren doorgaans beter bij een lagere rente, omdat lenen dan goedkoper wordt en er dan extra kapitaal is dat zijn weg kan vinden naar markten zoals aandelen en Bitcoin.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
BlackRock: AI-momentum ‘zuigt zuurstof weg’ bij Bitcoin
Mitchnick van BlackRock ziet beleggers massaal naar AI vluchten, weg van Bitcoin. Toch wijst hij op een aanjager die de koers kan keren.
Handelaren dekken zich massaal in tegen nieuwe Bitcoin-crash
Bitcoin optiehandelaren blijven voorzichtig en dekken zich massaal in, maar optiemarkt ziet voorlopig geen crisis voor Strategy ontstaan.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
