Maak een account op Bitvavo en krijg €20 aan Bitcoin gratis!
Bitvavo: Ontvang
€20 aan BTC gratis!
De maand mei werd sterk afgetrapt door Bitcoin (BTC), maar de afgelopen weken zijn alle winsten weer ingeleverd. En dat zorgt voor een verontrustende candle op de maandelijkse grafiek. Maar we hebben nog een paar dagen te gaan voordat de kalender wordt omgeslagen en die zouden weleens doorslaggevend kunnen worden voor het verdere verloop van dit jaar.
In de eerste week schoot Bitcoin nog bijna 5 procent omhoog en daarmee werd het momentum van de voorgaande maanden vrolijk doorgezet. Op 6 mei werd een piek aangetikt van bijna 83.000 dollar en daarna begon de motor te pruttelen.
In zes weken was de BTC koers met ruim 27 procent gestegen, maar de afgelopen drie weken is er bijna 10 procent vanaf gegaan. De vraag is nu hoe ver deze correctie nog reikt en de maandelijkse sluiting zou ons daar veel over kunnen vertellen.
Na twee groene candles achter elkaar is er nu weer rood te zien. Dat is op zich geen ramp, maar het gaat om de vorm. Door de stijging in de eerste week steekt er een lange wickbovenuit. Dat patroon staat bekend als een shooting star en geldt als een bekend waarschuwingssignaal.
Alles wat de kopers in de eerste week opbouwden, is in rook opgegaan. Sluit de candle straks in het rood, dan lijkt de kans groter dan niet dat de correctie nog niet ten einde is. Ook omdat Bitcoin dan heeft gefaald om een belangrijk weerstandsniveau terug te veroveren.

De bulls hebben na vandaag nog vier dagen om de grafiek te redden en de koers boven de 76.350 dollar te duwen. Daarvoor moet het 2 procent zien terug te winnen.
Lukt dat? Dan zou het de eerste keer zijn dat Bitcoin drie maanden op rij stijgt in een bearmarkt. Logischerwijs is het dan nog maar de vraag of we nog in een bearmarkt zitten.
Historisch gezien hebben we nog wel even te gaan voordat het gedaan is met de pijn. Iedere bearmarkt duurde namelijk ongeveer een jaar en dat zou betekenen dat we nog tot het einde van het jaar gebakken zitten. Vorig jaar oktober begon de neerwaartse trend namelijk.
Analist Bitcoin Munger bracht gisteren op X nog wat hoop. De Relative Strength Index (RSI), een momentumindicator die de kracht achter een koersbeweging meet, staat op bodemniveaus. Maar de zogenoemde SuperTrend is dit keer wél groen gebleven.
Mocht de 60.000 dollar van begin februari de bodem zijn, dan gaat dit de geschiedenis in als de mildste bearmarkt ooit. Op dat moment stond de koers ruim 52 procent onder de piek van 126.000 dollar, terwijl de verliezen in eerdere cycli opliepen tot 70 à 90 procent.
Na het beursdebuut van SpaceX feliciteerde Michael Saylor Elon Musk. Volgens hem bezit een kwart van de ‘Mag8’ nu Bitcoin.
We horen vaak dat Bitcoin kwetsbaar is voor quantum-computers, maar volgens deze miljardair zijn banken veel kwetsbaarder.
Robert Kiyosaki stelt dat veel beleggers denken gespreid te zijn, maar in werkelijkheid ‘nepbezittingen’ aanhouden via ETF’s.
De Bitcoin koers houdt stand rond cruciale steun, terwijl Newsbit-analist Juffermans een mogelijke bodem later dit jaar verwacht.
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
XRP beleggers verkopen steeds vaker met verlies, een signaal dat volgens on-chain data vaak dicht bij bodems verschijnt.