Het is paniek op de cryptomarkt. Rode cijfers stapelen zich op en de onrust onder beleggers neemt met de dag toe. De sfeer is gespannen en het voelt alsof crypto’s elk moment verder kunnen instorten. Maar is die angst wel terecht? Waar komt de plotselinge daling vandaan, en is er zicht op herstel?
1 biljoen dollar verdampt op de cryptomarkt
In november verloor de totale cryptomarkt ruim 400 miljard dollar aan waarde. Sinds 6 oktober, toen Bitcoin een all-time high van ruim 126.000 dollar bereikte, loopt het totale verlies op tot 1 biljoen dollar.
Over de afgelopen dagen kelderde de Bitcoin (BTC) koers van 111.000 naar zelfs even onder de 99.000 dollar. Ook Ethereum (ETH) kreeg flinke klappen, met een koersdaling van ongeveer vijftien procent in enkele dagen. De prijs staat nu rond de 3.300 dollar.
Opvallend genoeg gebeurde dit niet na negatief economisch nieuws. Sterker nog, de rente in de VS werden afgelopen oktober juist verlaagd en ook is de handelsrelaties met China inmiddels weer verbeterd.
Hefboomposities zorgen voor explosieve cryptocrash
Volgens de bekende analist Kobeissi ligt de oorzaak van de crash niet in de macro-economie, maar in iets heel anders, namelijk de technische structuur van de markt. Zo wijst hij naar de extreem hoge hefboomwerking onder handelaren. Hierdoor worden kleine koersbewegingen enorm uitvergroot.
In oktober zagen we het grootste liquidatiemoment in de geschiedenis van de cryptomarkt. Op één dag werd voor 19 miljard dollar aan posities geliquideerd. Dit volgde op dreigementen van Trump om honderd procent importheffingen in te voeren richting China, als reactie op exportrestricties van zeldzame aardmetalen.
Volgens Kobeissi creëren deze massa-liquidaties een sneeuwbaleffect, waarbij steeds meer beleggers uit hun posities worden gedwongen. De markt reageert daardoor steeds emotioneler op kleine prikkels.
Nog geen sprake van een bearmarkt
Daarnaast wijzen analisten ook nog op andere ontwikkelingen. Ondanks de recente crash en het verlies van honderden miljarden dollars, wijst de bekende analist PlanC erop dat de Bitcoin koers technisch gezien nog steeds beweegt binnen een consolidatiefase. Volgens hem is er, ondanks de heftige volatiliteit, geen sprake van een trendbreuk. Oftewel, van een bearmarkt zou er dan geen sprake zijn.
Daarnaast merkt analist Super฿ro op dat Bitcoin-correcties zich de afgelopen jaren vaak beperken tot 20 à 23 procent, of juist doorzetten tot boven de 30 procent. De huidige correctie staat op 22 procent. Dit is een cruciaal kantelpunt maar zolang BTC op dit niveau stabiliseert, is er nog geen sprake van een bearmarkt.
Aandelen onder druk, maar minder dan crypto
Niet alleen crypto daalt overigens; ook de bredere financiële markten hebben te maken met verliezen, zij het minder heftig. De Nasdaq 100-index staat de afgelopen dagen op een verlies van ruim twee procent, en ook de S&P 500 noteert een daling van ongeveer 1,3 procent.
Goud is sinds zijn all-time high van 4.078 dollar per ounce (zo’n 31 gram) met 2,65 procent gedaald. Geen verrassende correctie, gezien de eerdere opmars van ruim 53 procent sinds het begin van dit jaar.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
Vastgoedmagnaat ziet grote kans: koopt juist meer Bitcoin terwijl de markt crasht
Grant Cardone blijft Bitcoin kopen met huurinkomsten uit vastgoed en onderscheidt zich van Strategy door huurinkomsten te gebruiken.
Bitcoin koers stevent af op zeldzaam tweede verlieskwartaal op rij
Bitcoin dook afgelopen week onder de 60.000 dollar en stevent af op een tweede verlieskwartaal op rij, iets wat pas twee keer eerder gebeurde.
Recorduitstroom uit Bitcoin-ETF’s: 1,79 miljard dollar weg
Volgens de meest recente cijfers van SosoValue kampen Bitcoin ETF’s inmiddels zeven opeenvolgende weken met netto-uitstroom.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
