Maak een account op Bitvavo en krijg €20 aan Bitcoin gratis!
Bitvavo: Ontvang
€20 aan BTC gratis!
Wall Street’s grootste afwikkelingsorganisatie heeft Stellar (XLM) gekozen als nieuwe blockchain-partner. De Depository Trust & Clearing Corporation (DTCC) maakte vandaag bekend dat het van plan is getokeniseerde aandelen, ETF’s en Amerikaanse staatsobligaties via het Stellar-netwerk beschikbaar te maken.
DTCC mikt op de eerste helft van 2027 voor de daadwerkelijke koppeling tussen zijn tokenisatieplatform en het Stellar-netwerk. Dat staat in een gezamenlijk persbericht met de Stellar Development Foundation.
De partijen willen zich richten op uitgifte, afwikkeling en het beheer van blockchain-versies van klassieke effecten. Ook wordt gekeken naar tokenisatie van zogenoemde ‘zeer liquide assets’, zoals grote beursindexen en Amerikaanse staatsschuld. Het voordeel is dat ze dan sneller en goedkoper kunnen worden verhandeld, terwijl de eigendomsrechten gewoon overeind blijven.
“Deze samenwerking is opnieuw een stap voorwaarts in DTCC’s inspanningen om een open, interoperabele digitale infrastructuur te bouwen die traditionele en digitale markten met elkaar verbindt”, aldus topman Frank La Salla.
Sinds de publicatie van het persbericht is de koers van Stellar’s XLM-munt al met 9 procent gestegen. Op zichzelf al een indrukwekkende sprong, maar al helemaal gezien de verliezen bij Bitcoin (BTC), Ethereum (ETH) en de meeste andere cryptomunten.

DTCC zit in het hart van de Amerikaanse financiële wereld en beheert meer dan 114 biljoen dollar aan assets. Het clearinghuis heeft zich de afgelopen tijd ontpopt tot een van de luidste stemmen voor tokenisatie binnen de traditionele financiële sector.
Eerder deze maand kondigde het bedrijf al aan dat het in juli van start gaat met beperkte handel in getokeniseerde effecten, gevolgd door een bredere lancering in oktober. Die plannen kregen vorig jaar december groen licht van de Securities and Exchange Commission (SEC), de beurswaakhond.
Ook andere Wall Street-zwaargewichten ruiken hun kans. Nasdaq werkt samen met Kraken-moederbedrijf Payward aan getokeniseerde aandelen en NYSE-eigenaar ICE sloot eerder dit jaar een deal met crypto-beurs OKX.
De koppeling met Stellar past binnen DTCC’s bredere multi-chain strategie. Getokeniseerde assets moeten straks tussen verschillende blockchains kunnen bewegen in plaats van vast te zitten aan één netwerk.
Nadine Chakar, hoofd digitale assets bij DTCC, liet weten dat het bedrijf van plan is om aan te haken op “meerdere layer-1 en layer-2 netwerken”.
Voor Stellar is dit nieuws een opsteker. DTCC noemde XLM in een patent uit maart al een ‘digitale liquiditeitstoken’, oftewel een munt die waarde snel tussen verschillende blockchains kan verplaatsen. En nu draagt het dus ook officieel de naam van het clearinghuis op zak.
Terwijl de aandelenbeurzen en ook goed een slechte dag beleven, heeft Bitcoin niks te klagen. Lees hoe de cryptokoersen er nu voorstaan.
ADI Predictstreet is de eerste officiële WK-voorspellingspartner ooit en draait voortaan volledig op de techniek van Chainlink.
Terwijl de beurzen een goede dag draaien, worden Bitcoin en ook de meeste altcoins weer naar de grond gesleurd. Lees meer.
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
Meer dan de helft van alle Bitcoins staan nu onder water, maar dat kan juist de opmaat zijn voor een nieuwe bullmarkt.