De elektriciteit die wordt gebruikt om het Bitcoin-netwerk van stroom te voorzien, is voldoende om heel Tsjechië meer dan eens van stroom te voorzien.
Nieuwe cijfers tonen enorm energieverbruik
Nieuwe cijfers van een PwC-onderzoeker hebben aangetoond dat het Bitcoin-netwerk meer elektriciteit gebruikt, om het draaiende te houden, dan Tsjechië, een land met een bevolking van meer dan 10,5 miljoen mensen.
Het proces van Bitcoin “mining” gebruikt 77,78 TerraWatt-uren per jaar. Mining is het computerproces dat wordt gebruikt om een nieuwe groep transacties (blocks) toe te voegen aan het globale, openbaar zichtbare ledger (de blockchain) dat alle historische transacties weergeeft.
Om dit in context te plaatsen, gebruikt elke afzonderlijke transactie het equivalent van twee maanden aan elektrisch verbruik in een gemiddeld Brits huishouden.
Misschien het meest teleurstellend voor Bitcoin fans is het feit dat de CO2-voetafdruk van alle computers die worden gebruikt om Bitcoin te minen, momenteel dezelfde is als de koolstofvoetafdruk die is gecreëerd door 780.650 Visa-transacties.
Het probleem is de afgelopen maanden groter geworden vanwege de recente bullish omstandigheden en de grote vraag naar Bitcoin-transacties die hieruit voortvloeien.
Waar gaat alle energie naartoe?
Tijdens het miningproces zijn op maat gemaakte computerapparatuur, genaamd ‘ASIC’s’, geprogrammeerd om eindeloze wiskundige vergelijkingen op te lossen. Door deze complexe vergelijkingen op te lossen, kunnen ze een ‘blok’ transacties aan de ledger toevoegen – bekend als de blockchain.
Deze computers zijn vaak erg inefficiënt. Elke computer vereist een enorme elektrische input en heeft een gemiddelde levensduur van iets meer dan anderhalf jaar. Als gevolg hiervan produceert Bitcoin ook snel een enorme hoeveelheid afval. Dit afval is niet recyclebaar of herbruikbaar.
Bitcoin produceert momenteel evenveel elektronisch afval als Luxemburg – 10,71 kiloton om precies te zijn.
Om de cijfers over de duurzaamheid van Bitcoin nog erger te maken, zal slechts 2% van de gebruikte apparaten ooit een blok creëren. Dit betekent dat 98% gewoon zinloze vergelijkingen berekent voordat ze na slechts anderhalf jaar als afval worden weggegooid.
Zijn er oplossingen?
Sommige blockchain-professionals hebben gesuggereerd dat dit een infrastructuurprobleem is in de mining-community.
Anton Shelupanov, directeur van Mattereum, suggereert dat de warmte die wordt gegenereerd door de Bitcoin ASIC’s wordt gebruikt om woningen op te warmen. Hij stelt voorom miningapparatuur naar gebieden in de winter te transporteren om gebouwen op te warmen.
Anderen hebben gesuggereerd dat naarmate layer 2 Bitcoin-programma’s zich ontwikkelen, de efficiëntie van het netwerk zal toenemen.
Layer 2-wijzigingen zijn ontworpen om secundaire kaders aan het Bitcoin-protocol toe te voegen. Bijvoorbeeld, het Lightning network is ontworpen om transacties te versnellen door off-chain ’transfers’ te bundelen als onderdeel van een particulier betalingskanaal.
Het Lightning network voorkomt dat mensen uit een liquiditeitspool meerdere transacties moeten uitvoeren die moeten worden geverifieerd door hoog energieverbruikende mijnwerkers. In plaats daarvan worden alleen transacties uitgevoerd als het betaalkanaal moet worden gesloten.
Al met al moeten we nu dus concluderen dat het minen van Bitcoins nu zeer slecht is voor de natuur. Het verbruikt veel stroom en stoot veel CO2 uit. Echter, naarmate het netwerk ouder wordt, zal de mining apparatuur en het netwerk efficiënter worden. Misschien dat Bitcoin over een aantal jaar wel degelijk een houdbare oplossing is voor fiat geld.
Metaplanet neemt Siiibo Securities over om Bitcoin-beleggingsproducten aan te bieden in Japan
Metaplanet heeft aangekondigd dat het de Japanse effectenmakelaar Siiibo Securities overneemt voor 2,1 miljard yen.
Wonen werd een rendementsspel: is Bitcoin de eerlijkere schaarste?
Is dit argument de reden dat de jongere generaties straks massaal voor Bitcoin kiezen als ethische vorm van schaarste?
Saylor bedankt Musk: kwart van de ‘Mag8’ bezit nu Bitcoin
Na het beursdebuut van SpaceX feliciteerde Michael Saylor Elon Musk. Volgens hem bezit een kwart van de ‘Mag8’ nu Bitcoin.
Meest gelezen
Tiener steelt 13 miljoen dollar aan Bitcoin en geeft het uit aan Lamborghini’s
Canadese tiener bekent crypto-oplichting van 13 miljoen dollar en gaf gestolen geld uit aan luxe auto’s en privéjets.
Newsbit-analist voorspelde de daling naar 60.000 dollar: dit verwacht hij nu
De Bitcoin koers houdt stand rond cruciale steun, terwijl Newsbit-analist Juffermans een mogelijke bodem later dit jaar verwacht.
Goud verliest in één keer alle winst van dit jaar
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
