Als we de CEO van Labrys mogen geloven, dan draait ongeveer 45 procent van het Ethereum netwerk momenteel software die de Amerikaanse sancties volgt. Het gaat om de software van Flashbots, die een belangrijke functie binnen het netwerk vertegenwoordigt. Flashbots heeft de software zo gebouwd, dat alle sancties van de Amerikaanse overheid worden meegenomen.
Ethereum onder controle van overheden?
Het heeft er dan ook alle schijn van dat overheden op dit moment, in ieder geval in potentie, een grote vinger in de pap hebben als het over de toekomst van Ethereum gaat. Op dit moment worden bijna 50 procent van alle nieuwe blokken gevalideerd met de software van Flashbots. Hetgeen een slechte zaak is als het over de weerbaarheid van het Ethereum netwerk gaat.
Er waren al twijfels over de Merge, omdat gecentraliseerde eenheden als Lido Finance, Binance, Coinbase en Kraken samen al bijna 60 procent van de stake in handen hebben. In theorie kan een overheid daar binnenlopen en precies aangeven welke applicaties wel en niet toegestaan zijn. Vervolgens moeten deze partijen naar die instructies luisteren.
Wat doet de software van Flashbots?
De CEO van Labrys omschrijft de software van Flashbots in een interview met Cointelegraph als MEV-Boost relays. In principe is dat software die het werk van validators makkelijker maakt en waarmee ze zelfs meer verdienen. Wat er met deze software gebeurt is dat validators als het ware het recht om een blok te produceren veilen aan de hoogste bieder. Die stopt dat blok vervolgens vol met de transacties die hij of zij gewenst acht.
Omdat de producent van de software, Flashbots, gevestigd is in de Verenigde Staten, zit er automatisch code in die bepaalde transacties censureert. Denk bijvoorbeeld aan transacties met Tornado Cash, dat niet lang geleden verboden is door de Amerikaanse autoriteiten. In potentie kan dit soort software het Ethereum netwerk, met name de weerbaarheid ervan, behoorlijk schaden. Want wat heeft een decentraal netwerk nog voor zin als een overheid toch alles kan bepalen?
XRP-beleggers verkopen massaal met verlies, maar dat is goed nieuws
XRP beleggers verkopen steeds vaker met verlies, een signaal dat volgens on-chain data vaak dicht bij bodems verschijnt.
Steun na steun sneuvelt: hoe diep kan de XRP koers nog zakken?
De XRP koers brak opnieuw door een belangrijke steun na een hevige verkoopgolf. De zone rond 1,10 dollar is nu cruciaal.
XRP nadert belangrijkste koopzone in jaren: kan de koers naar $3 stijgen?
Een analist ziet de XRP koers de belangrijkste koopzone in bijna acht jaar naderen. Een herstel richting 3 dollar zou kunnen volgen.
Meest gelezen
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
Goud verliest in één keer alle winst van dit jaar
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
Bitcoin koers geeft zeldzaam signaal af die verscheen bij elke bodem
Meer dan de helft van alle Bitcoins staan nu onder water, maar dat kan juist de opmaat zijn voor een nieuwe bullmarkt.
