Maak een account bij Bitvavo. Stort 10 euro en ontvang een welkomstcadeau van 10 euro helemaal gratis. En dat is niet alles – je betaalt gedurende 7 dagen ook geen handelskosten over je eerste 10.000 euro aan transacties. Start nu!
De AEX koers maakte op dinsdag een gigantische duikvlucht als gevolg van het slechte nieuws rondom chipmaker ASML. Daardoor werd opnieuw de grote weerstand rond de 920 punten niet gebroken door de Nederlandse beursindex.

Problemen voor ASML
De koers van ASML daalde gisteren fors nadat het bedrijf orders rapporteerde die veel lager waren dan verwacht. Voor het derde kwartaal had ASML voor slechts €2,6 miljard aan nieuwe bestellingen, terwijl analisten €4,5 miljard hadden verwacht.
Deze tegenvallende cijfers komen doordat chipfabrikanten voorzichtig blijven met investeringen, gezien de aanhoudende onzekerheid over het herstel van de chipmarkt.
Natuurlijk gaat het goed met de chipindustrie als geheel en blijft kunstmatige intelligentie zich ontwikkelen, waardoor er steeds meer chips nodig zijn. Maar hoe hoger de aandelenkoersen komen, hoe meer risico dat met zich meebrengt.

Een klein beetje slecht nieuws kan daardoor gigantische koersdalingen veroorzaken. ASML waarschuwde zelf ook dat de verkoop in 2024 weleens vlak kan blijven, wat beleggers dus zorgen baarde en resulteerde in een scherpe koersdaling, met alle gevolgen van dien voor de AEX.
Focus op donderdag
Voor nu ligt de focus voor de AEX koers op komende donderdag. Dan is het namelijk weer tijd voor belangrijke economische datapunten uit de Verenigde Staten.
Als eerste vanwege de Retail Sales, de verkoopcijfers van de Amerikaanse detailhandel. Voor een sterke economie is het belangrijk dat die op peil blijven. Ook voor de AEX zou dat goed zijn, omdat een zwakke Amerikaanse economie die beurs niet gaat helpen.
Verder krijgen we donderdag het wekelijkse aantal nieuwe aanvragen voor werkloosheidsuitkeringen te zien. Ook dat is een belangrijk datapunt voor de Amerikaanse economie. Vorige week viel die een stukje hoger uit dan verwacht, wat in principe geen goed signaal is.
Wat dat betreft staat er nog genoeg op de agenda wat relevant is voor de AEX. Verwacht jij dat de beurs vanaf hier kan herstellen of gaan we mogelijk een meer lastige periode in?
X wordt betaalplatform: Musk rolt X Money uit
Elon Musks platform X start de uitrol van X Money, met sparen, betalen en een Visa-kaart in één app. Dit is er tot nu toe bekend.
Wat zou een €10.000 investering in SpaceX-beursgang vandaag waard zijn?
Het ruimtevaartbedrijf van Elon Musk steeg na de beursgang ruim 60%, passeerde even Amazon en Microsoft, maar koelde daarna fors af.
Blackwater-oprichter haalt uit naar Trump: ‘Slecht geadviseerd’ over Iran
Oorlogsmagnaat haalt uit naar Trump, die de situatie met Iran volgens hem volledig verkeerd heeft aangepakt.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
