Het crypto mining bedrijf Genesis Digital Assets was de grootste investering van Alameda Research voordat alles mis ging. In totaal haalde de miner in minder dan 9 maanden 1,15 miljard dollar op bij Alameda Research.
Perfecte timing
Opvallend is ook de timing van de investeringen in de miner. De kapitaalinjectie van Alameda Research voor Genesis Digital vond plaats van augustus 2021 tot en met april 2022. Dat was dus net voordat de ellende bij Terra begon en daarmee de kettingreactie van faillissementen binnen de industrie. Overigens is Genesis Digital, de miner, niet gelieerd aan Genesis Capital, het handelshuis dat 175 miljoen aan fondsen bij FTX heeft staan.
Sam Bankman-Fried ontkende in eerste instantie tegenover de wetgevers dat hij betrokken was bij de overnames van Alameda Research. Achteraf heeft hij zijn betrokkenheid toch toegegeven. Uit de documenten blijkt dat Alameda Research in vier stappen instapte bij Genesis Digital. Het ging om 100 miljoen dollar in augustus 2021, 550 miljoen dollar in januari 2022, 250 miljoen dollar in februari 2022 en 250 miljoen dollar in april 2022.
Afgelopen jaar haalde Genesis Digital een totaal van 556 miljoen dollar aan kapitaal op, verdeeld over twee verschillende kapitaalrondes. Dit kapitaal was nodig om de agressieve groeiplannen van het bedrijf te financieren. Een deel van de fondsen gebruikte het bijvoorbeeld om 20.000 Bitcoin miners van Canaan, een nieuw datacenter in Texas en de uitbreiding van zijn Amerikaanse en Noord-Europese operaties te financieren.
Problemen voor mining
Behalve het feit dat Genesis Digital met het omvallen van FTX een belangrijke financier verliest, staat ook de mining industrie behoorlijk onder druk. De hashrate is momenteel enorm hoog, wat betekent dat de concurrentie onder miners gigantisch is. Verder hebben miners te maken met hoge energieprijzen, wat ook niet meehelpt om het hoofd boven water te houden. Als klap op de vuurpijl zitten we natuurlijk al maanden in een bearmarkt.
Dat is een driehoek van ellende waar miners niet graag inzitten. Het zal dan ook niet verrassen dat veel miners de afgelopen maanden gedwongen hun Bitcoin-reserves moesten verkopen. Er bestaat een kans dat deze omstandigheden meerdere miners de kop kost de komende maanden. Wat voor een deel van de industrie natuurlijk ook weer kansen geeft.
Grootbank ziet ‘FOMO’ onder vermogensbeheerders voor tokenisatie
Grote vermogensbeheerders haasten zich naar getokeniseerde fondsen. Volgens BNY is de FOMO enorm, ondanks onrijpe techniek.
Wall Street bouwt stilletjes door aan crypto terwijl koersen onder druk staan
Volgens Ric Edelman versnellen grote instellingen hun inzet op blockchain en tokenisatie, ondanks de zwakke stemming onder beleggers.
Polymarket passeert 1 miljard dollar omzet, mede dankzij het WK
Polymarket passeert 1 miljard dollar jaaromzet, slechts zes weken na de Amerikaanse lancering. Het WK voetbal zorgt voor recordvolumes.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
