Blockchain

Alibaba lanceert een NFT-marktplaats

De Chinese e-commercegigant Alibaba heeft zijn eerste NFT-marktplaats gelanceerd. Dit heeft het gedaan met goedkeuring van de regering van de Chinese provincie Sichuan.


De blockchain strategie van China

De online marktplaats heet “Blockchain Digital Copyright and Asset Trade”. Volgens rapporten laat de nieuwe sectie van de Alibaba site muzikanten en artiesten de rechten op hun inhoud verkopen via de blockchain.

Voor alle duidelijkheid: De Chinese autoriteiten hebben dus goedkeuring gegeven voor het nieuwe platform. Ondanks het harde optreden tegen cryptocurrencies, zijn de Chinese autoriteiten nog steeds enthousiast over blockchain-technologie.

Het wordt steeds duidelijker dat China nog altijd haar best doet om rond 2025 de grootste blockchain-kracht ter wereld te zijn. Het toelaten dat Alibaba NFT’s verkoopt is hier een onderdeel van. Daarnaast zal deze stap de integratie van de blockchain-technologie in belangrijke industrieën vergemakkelijken.

Inmiddels heeft het platform al een tal van NFT’s aangekondigd. Vanaf volgende maand beginnen de veilingen. Elke veiling begint bij 100 yuan (ongeveer $15). Wanneer een gebruiker de veiling gewonnen heeft kan het zijn prijs bekijken op WeChat.

Eerder verkocht Alibaba al 8.000 limited-edition NFT’s op basis van twee kunstwerken ter herdenking van oude kunst uit de Dunhuang-grotten.

Dit jaar zijn NFT’s absoluut een populaire nieuwe vorm van digitale investering geworden. Volgens gegevens van DappRadar bereikte de NFT-omzet in juli meer dan $2,5 miljard. In oktober wordt verwacht dat het aantal $ 175 miljoen zal zijn, een stijging van slechts $13,7 miljoen in de eerste helft van 2020.