Het langverwachte altcoin-seizoen is officieel afgetrapt. Althans, als we een bekende marktmeter mogen geloven. De afgelopen maanden waren munten zoals Ethereum (ETH), Ripple (XRP) en Solana (SOL) allemaal een betere investering dan Bitcoin (BTC). Maar dat betekent niet dat de koersen nu in één rechte lijn omhoog gaan.
Altseason Index op hoogste punt sinds december
Volgens de Altcoin Season Index van Blokchain Center zitten we nu in een altcoin-seizoen. De meter staat op een waarde van 76 uit 100, wat sinds december vorig jaar niet meer gebeurd is. Het betekent dat over de afgelopen 90 dagen 76 procent van de top 50 beter heeft gepresteerd dan Bitcoin. Boven de 75 mogen we spreken van een altcoin-seizoen.
De meter van CoinMarketCap is net wat strenger. Daar wordt namelijk gekeken naar de top 100. Met een waarde van 68 zitten we nu akelig dicht in de buurt..
Hoe je het ook wendt of keert, er is een grote groep altcoins waar je de afgelopen tijd beter je geld in had kunnen parkeren dan bitcoin. Hoewel de cryptokoning een nieuw record heeft bereikt, staat het nu op ongeveer gelijke hoogte als drie maanden geleden.
Ethereum (dat ook een nieuw record heeft bereikt) is met meer dan 50 procent gestegen, XRP met 20 procent en Solana met 40 procent. En zo zijn er dus nog veel meer op te noemen.
Nu kan het weleens interessant worden. Als de altcoins dit momentum door kunnen zetten, dan zouden we stijgingen kunnen zien waar investeerders al jarenlang op hebben gewacht. Maar het verleden leert ons ook dat dit het moment zou kunnen zijn waar Bitcoin weer even de leiding neemt.
Steeds wanneer de altseason-index de zone van 75 tot 80 aantikte, volgde óf een adempauze óf een kapitaalvlucht terug naar Bitcoin. Maar met het zicht op renteverlagingen vanuit de Amerikaanse centrale bank zou het dit keer natuurlijk anders kunnen zijn.
Volgens de populaire analist Daan Crypto Trades staat de totale altcoinmarkt op het punt een oude recordstand te doorbreken. De marktwaarde van alle altcoins (exclusief Bitcoin en stablecoins) bedraagt momenteel 1,63 biljoen dollar. Dat ligt net onder de piek van 1,64 biljoen in november 2024 en de all-time high van 1,7 biljoen in 2021.
“Zodra de altcoinmarkt terugkeert in prijsontdekking, verwacht ik bredere opwinding en een nieuwe instroom van beleggers,” zei hij op woensdag.
ETH en DOGE rennen vandaag harder dan BTC
Vandaag zijn er veel altcoins die Bitcoin overschaduwen. Met een koers van 114.100 dollar staat de cryptokoning nu 1,79 procent hoger dan gisteren. Ethereum staat 2,53 procent in de plus met een koers van 4.435 dollar.
Ook Dogecoin (DOGE), TRON (TRX) en Sui (SUI) staan er net iets beter voor. Maar de echte knallers vinden we bij de iets minder grote coins. Mantle (MNT) gaat aan kop in de top 100 met een winst van 17,92 procent. Dan volgen Pump.fun (PUMP) en Avalanche (AVAX) met winsten van respectievelijk 10,70 procent en 6,98 procent.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
MemeCore’s munt crasht 85% in minuten: 2,7 miljard dollar verdampt
Bijna 3 miljard dollar aan marktwaarde verdampt nadat MemeCore’s M onverwacht hard onderuitgaat zonder duidelijke aanleiding of uitleg.
Crypto koersupdate: Bitcoin crasht 5% in een uur, markt in vrije val
Bitcoin bereikt laagste koers sinds september 2024 door paniek omtrent Strategy. Dat zorgt voor schrikbarende verliezen op de markt.
Hyperliquid is 22% gedaald, maar blijft de grote ster van de cryptomarkt
Hyperliquid steeg dit jaar van 20 naar 77 dollar terwijl Bitcoin daalde. De HYPE koers test nu voor het eerst serieus zijn opwaartse trend.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
