De cryptomarkt oogt op het eerste gezicht tam en inspiratieloos. Toch gebeurt er onder de motorkap meer dan je zou denken. Volgens analisten wijzen verschillende technische, historische én macro-economische patronen op een mogelijk omslagpunt voor altcoins. Hoe zit dat precies?
Ontvang nu €50 cadeau bij Finst!
Profiteer vandaag nog van deze exclusieve aanbieding bij Finst. Maak eenvoudig een account aan via de knop hieronder, voeg de promotiecode ‘FINST50’ toe en je kunt direct beginnen met beleggen in crypto. Wanneer je vóór het einde van de actieperiode voor minimaal €1000 handelt, ontvang je €50 welkomstbonus op je account.
Maak jouw account aan en claim je €50 bonus!
Wacht niet langer – stap vandaag in de wereld van Finst en ervaar zelf waarom steeds meer mensen kiezen voor slim en veilig investeren in crypto.
Bitcoin dominantie vertoont zwakte
Analist Matthew Hyland wijst op een mogelijk keerpunt in de cryptomarkt, en dan vooral in het voordeel van altcoins. Volgens hem oogt de dominantie van Bitcoin (BTC) al wekenlang technisch zwak.
Op het eerste gezicht klinkt dat misschien tegenstrijdig. De BTC-dominantie, het marktaandeel van Bitcoin binnen de totale cryptomarkt, is namelijk juist opgelopen tot bijna 60 procent. Dat betekent dat de digitale munt op dit moment ongeveer 60 procent van de totale cryptowaarde vertegenwoordigt.
Maar Hylans wijst op een patroon dat bekendstaat als een “dead cat bounce”, wat wordt gekenmerkt door een korte opleving binnen een grotere neerwaartse trend. Volgens hem is de recente stijging slechts tijdelijk en is het waarschijnlijk dat de dominantie van Bitcoin binnenkort weer daalt. Als dat gebeurt, zou dat een signaal kunnen zijn dat beleggers opnieuw overstappen naar altcoins.
Historisch patroon
Volgens analist Erick Crypto vertoont de altcoinmarkt een terugkerend patroon waarbij elke bullmarkt leidt tot exponentiële koerswinsten. In zijn analyse wijst hij erop dat altcoins tijdens de cyclus van 2017 gemiddeld 59 keer in waarde stegen, terwijl de markt in 2021 zelfs een gemiddelde stijging van 92 keer liet zien. Zet deze trend zich door, dan zou 2026 volgens hem het toneel kunnen worden van een nieuw groots altcoin-seizoen, een fase waarin altcoins Bitcoin tijdelijk kunnen overvleugelen en ongekende rendementen opleveren.
Ook analist Danny wijst op een cyclisch patroon. Volgens hem is september het kantelpunt geweest waarop het zogenaamde Bitcoin-seizoen eindigde. Hij stelt dat dit “de laatste kans” is om in te stappen voordat altcoins mogelijk explosief stijgen.
Mogelijke liquiditeitsimpuls door Fed-beleid
Er staat ook iets belangrijks te gebeuren op macro-economisch vlak. Het is mogelijk dat de Amerikaanse centrale bank, de Federal Reserve (Fed), binnenkort een draai maakt richting het opnieuw bijdrukken van geld.
Dit proces wordt ook wel quantitative easing (QE) genoemd. Hiernaar werd gehint door John C. Williams, president van de New York Fed, tijdens een interview met The New York Times in oktober 2025.
Hoewel er officieel nog niets is aangekondigd, wakkert zijn uitspraak wel speculatie aan over een mogelijke versoepeling van het beleid vanwege de krappe liquiditeit in de markt. Extra dollars in omloop vergroten doorgaans de risicobereidheid van beleggers, iets waar altcoins zoals XRP en Solana (SOL) historisch gezien van kunnen profiteren.
WK zorgt voor explosie bij fan tokens: deze cryptomunten schieten omhoog
Fan tokens stijgen fors door het WK voetbal, terwijl beleggers speculeren op sportief succes en Chiliz opvallend achterblijft qua koers.
MemeCore’s munt crasht 85% in minuten: 2,7 miljard dollar verdampt
Bijna 3 miljard dollar aan marktwaarde verdampt nadat MemeCore’s M onverwacht hard onderuitgaat zonder duidelijke aanleiding of uitleg.
Crypto koersupdate: Bitcoin crasht 5% in een uur, markt in vrije val
Bitcoin bereikt laagste koers sinds september 2024 door paniek omtrent Strategy. Dat zorgt voor schrikbarende verliezen op de markt.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
