Amazon heeft een historische overeenkomst gesloten met het Amerikaanse energiebedrijf Talen Energy voor de levering van 1920 megawatt (MW) kernenergie. Deze koolstofvrije stroom zal tot ten minste 2042 gebruikt worden om de webservers en AI-datacenters van Amazon in Pennsylvania van energie te voorzien.
De stroom wordt geleverd vanuit Talen’s kerncentrale in Susquehanna. In plaats van een directe verbinding tussen de centrale en de datacenters, zal de elektriciteit via het openbare net geleverd worden. Amazon betaalt daarnaast ook voor het onderhoud van het netwerk via extra vergoedingen.
Grote techbedrijven drukken energiekosten via slimme deals
De stroomlevering wordt technisch uitgevoerd door PPL Electric Utilities. Volgens president Christine Martin profiteren ook andere klanten van deze overeenkomst:
“Grote klanten zoals Amazon betalen forse netwerkkosten. Daardoor worden de energiekosten voor andere gebruikers verlaagd.”
Naast conventionele kernenergie overweegt Talen Energy in samenwerking met Amazon ook de inzet van kleine modulaire kernreactoren (SMR’s), die een flexibele en schaalbare oplossing bieden voor toekomstige energievraagstukken.
AI en datacenters zorgen voor explosieve stijging energieverbruik
De deal benadrukt de enorme groei in energievraag van kunstmatige intelligentie (AI), datacenters en high-performance computing. AI is inmiddels een kernprioriteit geworden voor grote techbedrijven, en vraagt om een betrouwbare, continue en milieuvriendelijke energiebron.
Amazon staat hierin niet alleen. In september 2024 tekende Microsoft een vergelijkbare overeenkomst met Constellation Energy voor het leveren van 835 MW kernenergie. Hiervoor wordt de kerncentrale op Three-Mile Island heropend, met een geplande ingebruikname in 2028.
Ook Meta stapt over op kernenergie voor AI-faciliteiten
Op 3 juni 2025 kondigde Meta aan dat het een langlopende energieovereenkomst heeft gesloten met Constellation. Het bedrijf zal 1,1 gigawatt kernenergie afnemen om zijn AI-infrastructuur van stroom te voorzien.
Steeds meer techbedrijven kiezen voor kernenergie vanwege de combinatie van betrouwbaarheid, stabiliteit en koolstofvrije levering. Dat maakt het tot een aantrekkelijk alternatief voor fossiele energiebronnen.
Politieke steun voor kernenergie als ruggengraat voor AI
De overstap naar kernenergie wordt actief ondersteund door Amerikaanse politici. Voormalig president Donald Trump riep herhaaldelijk op tot meer investeringen in nucleaire technologie om te kunnen voldoen aan de energie-eisen van AI, cryptomining en andere digitale toepassingen.
De kernenergiesector krijgt hiermee een nieuwe impuls als hoeksteen van de Amerikaanse strategie voor technologische innovatie en energiezekerheid. Met grote namen als Amazon, Microsoft en Meta die nu op kernenergie vertrouwen, lijkt de energietoekomst van Big Tech grotendeels nucleair te worden.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
X wordt betaalplatform: Musk rolt X Money uit
Elon Musks platform X start de uitrol van X Money, met sparen, betalen en een Visa-kaart in één app. Dit is er tot nu toe bekend.
Rusland zet grote stap met AI-wet: eigen modellen krijgen voorrang
Rusland heeft een belangrijke stap gezet richting een eigen wettelijk kader voor kunstmatige intelligentie (AI).
Mastercard lanceert AI-betalingen, speelt Ripple straks een hoofdrol?
Volgens Stevenson nemen meer dan dertig bedrijven deel aan de pilot. Daarbij zouden onder andere Stripe, Coinbase en OKX betrokken zijn.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
