Maak een account op Bitvavo en krijg €20 aan Bitcoin gratis!
Bitvavo: Ontvang
€20 aan BTC gratis!
Iran verstopt zijn geld in crypto om onder de Amerikaanse sancties uit te komen, maar dat blijkt geen veilige schuilplaats. Washington heeft al voor bijna 1 miljard dollar aan digitale munten uit de wallets van het regime gevist.
“Ik geloof dat we ongeveer een miljard dollar aan hun crypto in beslag hebben genomen”, zei de Amerikaanse minister van Financien Scott Bessent vrijdag. “Gewoon regelrecht de wallets gegrepen.”
Bessent deed zijn uitspraken op het Reagan National Economic Forum in Californië. In gesprek met Fox-presentator Larry Kudlow legde hij uit hoe de Amerikaanse overheid de tegoeden in handen kreeg.
‘’Sommigen van hen zitten misschien nu te typen, en ze hebben mogelijk niet doorgehad dat hun wallet is gegrepen”, aldus Bessent.
Eind april stond de teller nog op bijna 500 miljoen dollar. In een paar weken tijd is dat bedrag dus verdubbeld.
De inbeslagnames horen bij Operation Economic Fury, een campagne van president Trump om de geldstromen van het Iraanse regime droog te leggen.
Sinds het uitbreken van de oorlog in februari heeft sanctie-instantie OFAC meer dan duizend aan Iran gelinkte partijen op de zwarte lijst gezet en bankrekeningen bevroren.
De grootste klap viel eind april. Stablecoin-uitgever Tether bevroor toen 344 miljoen dollar aan USDT op twee adressen die volgens analisten bij de Iraanse Revolutionaire Garde horen. Niet veel later werd er nog eens 170 miljoen dollar aan USDT-tokens bevroren.
Bessent stelt dat Iran maandelijks 400 tot 500 miljoen dollar wegsluisde om sancties te ontwijken. “Dit is geld dat van het Iraanse volk is gestolen”, zei hij.
Ondertussen kruipen Washington en Teheran dichter naar een akkoord. Trump boog zich gisteravond twee uur lang over de deal in de Situation Room, maar stelde een definitief besluit voorlopig uit.
Het memorandum zou het wankele staakt-het-vuren met zestig dagen verlengen. Die tijd moeten Washington en Teheran gebruiken om verder te praten over het Iraanse nucleaire programma, om zo een definitief einde aan de oorlog te breien.
Iran moet bovendien binnen dertig dagen alle mijnen uit de Straat van Hormuz halen, de route waardoor twintig procent van alle olie ter wereld stroomt.
Hoe pak je iemands crypto eigenlijk af? Dat hangt af van de munt. Het grootste bevestigde deel van de buit ging niet om Bitcoin (BTC), maar om de stablecoin USDT van Tether.
Achter USDT zit een gecentraliseerd bedrijf, en dat kan tegoeden op elk adres met één druk op de knop bevriezen.
Bij Bitcoin ligt dat lastiger. Die munt heeft geen baas die kan ingrijpen, dus je hebt de geheime sleutel van een wallet nodig om erbij te kunnen. Bessent heeft dan ook niet bevestigd om welke munten het ging.
FTX-medeoprichter Sam Bankman-Fried heeft zijn hoger beroep verloren. Zijn veroordeling en celstraf van 25 jaar blijven overeind.
De opmerkingen volgen op een voorstel dat het Amerikaanse ministerie van Financiën in april presenteerde om onderdelen van de GENIUS Act uit te voeren.
De Clarity Act moet de Amerikaanse crypto-sector uit het juridische grijs trekken, maar de bankenwereld zet zich er nu hard tegen schrap.
De Bitcoin koers houdt stand rond cruciale steun, terwijl Newsbit-analist Juffermans een mogelijke bodem later dit jaar verwacht.
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.