Bitcoin is de oktobermaand traditioneel goed begonnen. De reden daarvoor lijkt te liggen in het feit dat de markt inzet op een koerswijziging van de Federal reserve. Maar een sterk Amerikaans banenrapport vandaag, kan daar weleens verandering in brengen.
Piekrente van 4,5 procent
De futureshandelaren op de Chicago Mercantile Exchange verwachten nu dat de Amerikaanse rente piekt op 4,5 procent volgende jaar. Ongeveer een week geleden lag die verwachting nog op 4,7 procent. Dat betekent dat de professionals van de futuresbeurs over de gehele linie een minder agressieve Federal Reserve verwachten voor de komende maanden. Dat zou een goede zaak zijn voor Bitcoin.
Mocht het Amerikaanse banenrapport extreem sterk zijn, dan is het mogelijk dat die verwachting weer naar boven wordt bijgesteld. Dat zou een drukkend effect op de koers hebben, omdat een sterk banenrapport de Federal Reserve meer ruimte geeft om de rente op te drijven. Zolang de economie het aankan, zal de Federal Reserve de rente verhogen om de inflatie te beperken.
“Veel ruimte om rente te verhogen”
Als het aan Mary Daly, de Federal Reserve voorzitter van San Francisco, ligt heeft de Federal Reserve nog “veel ruimte” om de rente te verhogen. Zij geeft aan zich helemaal geen zorgen te maken over de gezondheid van de economie en de markten. De grote vraag is of zij daar gelijk in heeft. Er is ook een mogelijkheid dat de Amerikaanse markt hetzelfde overkomt als wat afgelopen week in Engeland gebeurde.
Daar klapte plotseling de obligatiemarkt in elkaar, waardoor grote pensioenfondsen in de problemen kwamen. Uiteindelijk moest de Bank of England eraan te pas komen om de boel overeind te houden. Dat zorgde voor veel gefronste wenkbrauwen in het Verenigd Koninkrijk, omdat de Bank of England juist bezig was de inflatie te bevechten met een hogere rente. Nu moest plotseling de geldprinter weer aan om de economie overeind te houden.
Crypto Wekker: Bitcoin houdt cruciale steun vast na VS-aanval op Iran
De Bitcoin koers klimt vandaag met ruim 2 procent, ondanks dat de VS nieuwe door Trump bevolen aanvallen op Iran uitvoerde.
Niet de fundamenten, maar de angst drijft crypto nu omlaag
Volgens CoinShares wordt de crypto-uitstroom veroorzaakt door sentiment en macro-economische zorgen, niet door fundamentele problemen.
Bitcoin verliest zijn grootste kopers, en dat is een probleem
Institutionele beleggers verkopen massaal Bitcoin. ETF-uitstroom neemt toe en analisten zien risico op een flinke koersdaling.
Meest gelezen
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
Goud verliest in één keer alle winst van dit jaar
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
Bitcoin koers geeft zeldzaam signaal af die verscheen bij elke bodem
Meer dan de helft van alle Bitcoins staan nu onder water, maar dat kan juist de opmaat zijn voor een nieuwe bullmarkt.
