Het geplaagde crypto-leenplatform Celsius is al maanden verwikkeld in een faillissementsprocedure, nadat de ineenstorting van Terra het platform in de problemen bracht. Nu blijkt echter dat het bedrijf al sinds 2019 insolvent was en op papier de rekeningen niet kon betalen. Dat het nog zo lang goed is gegaan, mag volgens Amerikaanse overheidsofficials een wonder heten.
Kunstmatig opgeblazen balans
Ethan McLaughlin, assistent algemeen raadsman van de staat Vermont, zegt dat Celsius de boeken van het bedrijf kunstmatig heeft opgeblazen. Dit deed het door, met het kapitaal dat ze nog hadden, hun eigen token op te kopen die ze ook op de balans hadden staan. Je moet dat zien als een bedrijf die zijn eigen aandelen opkoopt zijn eigen waarde kunstmatig op te blazen. Als je zelf veel aandelen bezit, lijkt het dan alsof je vermogend bent.
“Als we de CEL tokens niet meerekenen, dan zouden de schulden van Celsius al sinds februari 2019 hoger uitvallen dan de bezittingen. Dit soort praktijken hebben met name insiders van Celsius rijk gemaakt, ten koste van particuliere beleggers”, aldus McLaughlin. Mocht dat inderdaad waar blijken te zijn, dan kan dat CEO Alex Mashinsky en zijn kompanen weleens grote problemen opleveren.
Valse claims
Daar blijft het niet bij, want volgens McLaughlin heeft Mashinsky lange tijd valse claims over de financiële gezondheid van Celsius gedeeld op het internet. Onder andere in juli 2021 deelde hij op Twitter alle zogenaamde voordelen van Celsius ten opzichte van BlockFi, een andere geplaagde leenpartij. Hierbij noemde hij onder andere de schatkist van Celsius, waar 350 miljoen CEL tokens inzitten die een waarde van 2 miljard dollar zouden vertegenwoordigen.
“Celsius is winstgevend en handelt altijd naar datgene wat de klanten nodig hebben, terwijl BlockFi verborgen kosten heeft en commissies vraagt voor iedere verhandeling”, aldus een leugenachtige Mashinsky. Het Celsius verhaal begint ondertussen een filmisch karakter te krijgen. Met al deze ontwikkelingen is het zeker niet ondenkbaar dat we over een paar jaar het hele verhaal op Netflix tegenkomen.
Grootbank ziet ‘FOMO’ onder vermogensbeheerders voor tokenisatie
Grote vermogensbeheerders haasten zich naar getokeniseerde fondsen. Volgens BNY is de FOMO enorm, ondanks onrijpe techniek.
Wall Street bouwt stilletjes door aan crypto terwijl koersen onder druk staan
Volgens Ric Edelman versnellen grote instellingen hun inzet op blockchain en tokenisatie, ondanks de zwakke stemming onder beleggers.
Polymarket passeert 1 miljard dollar omzet, mede dankzij het WK
Polymarket passeert 1 miljard dollar jaaromzet, slechts zes weken na de Amerikaanse lancering. Het WK voetbal zorgt voor recordvolumes.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
