De Amerikaanse financiële toezichthouder Commodity Futures Trading Commission (CFTC) wil stablecoins een veel grotere rol geven in de financiële markten. Met een nieuw voorstel zet de toezichthouder de deur open voor het gebruik van deze digitale munten als onderpand, wat verstrekkende gevolgen kan hebben voor de cryptosector.
Stablecoins als onderpand in derivatenmarkten
Uit een recente aankondiging blijkt dat de CFTC het gebruik van stablecoins als onderpand in de derivatenhandel mogelijk wil maken. Volgens CFTC-voorzitter Caroline D. Pham moet dit plan bijdragen aan een efficiënter en transparanter derivatenstelsel. “We willen met deze stap de kracht van blockchain benutten om operationele risico’s te verlagen en liquiditeit te verbeteren,” aldus Pham.
Derivatenhandel draait om het verhandelen van financiële contracten waarvan de waarde is afgeleid van een ander activum, zoals een cryptomunt of grondstof. Beleggers gebruiken deze contracten vaak om te speculeren op toekomstige prijsbewegingen, meestal met hefboomposities. Daarbij is onderpand vereist om risico’s af te dekken.
Stablecoins zijn hiervoor bij uitstek geschikt: ze combineren de snelheid van crypto met de stabiliteit van fiat en zijn daardoor aantrekkelijk voor professionele handelaren. Met het nieuwe voorstel om stablecoins als onderpand toe te staan, kunnen transacties in potentie sneller worden afgewikkeld, nemen de kosten af en wordt de markt een stuk toegankelijker.
Voor het daadwerkelijk zover is, zal de CFTC de plannen eerst verder uitwerken binnen haar Global Markets Advisory Committee (GMAC) en het Digital Asset Markets Subcommittee (DAMS). Deze comités krijgen de opdracht om concrete pilotprogramma’s voor getokeniseerde onderpand op te zetten. Als die succesvol blijken, kunnen ze op termijn breder worden toegepast in andere markten.
Toezichthouders zetten deur voor crypto open
De aankondiging van de CFTC sluit aan bij een bredere trend waarin Amerikaanse toezichthouders actief streven naar duidelijke regelgeving rond digitale activa. Waar eerder vooral rechtszaken en onzekerheid het beeld bepaalden, kiest de Trump-administratie nu nadrukkelijk voor een koers die innovatie in de cryptosector moet stimuleren.
Eerder deze week gaven de CFTC en de Amerikaanse Securities and Exchange Commission (SEC) gezamenlijk groen licht voor spot-cryptohandel op grote beurzen zoals de NYSE en Nasdaq.
Deze initiatieven maken deel uit van bredere programma’s zoals ‘Project Crypto’ van de SEC en de ‘Crypto Sprint’ van de CFTC, beide begin dit jaar gelanceerd om regelgeving te moderniseren en markttoegang te verbeteren.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
Australië geeft cryptobedrijven drie maanden langer voor vergunning
De Australische financiële toezichthouder ASIC heeft de overgangsperiode voor cryptobedrijven met drie maanden verlengd.
Rusland zet grote stap met AI-wet: eigen modellen krijgen voorrang
Rusland heeft een belangrijke stap gezet richting een eigen wettelijk kader voor kunstmatige intelligentie (AI).
India grijpt in: miljoenen gebruikers verliezen toegang tot Kalshi
Kalshi blokkeert gebruikers uit India terwijl wereldwijd steeds meer landen streng optreden tegen voorspellingsmarkten zoals Polymarket en concurrenten.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
