De Bitcoin koers is sinds oktober 2025 met 50 procent gedaald. Daarmee is over de hele cryptomarkt een kapitaal van 1 biljoen dollar weggevaagd. Tegelijkertijd zien we onder beleggers niet echt een overtuigende drang om opnieuw in te stappen. Terwijl op de achtergrond de geopolitieke onzekerheid toeneemt.
Volgens geruchten zou China zijn banken instrueren om de blootstelling aan Amerikaanse staatsleningen af te bouwen. Precies dat kan weleens grote gevolgen hebben voor Bitcoin.
China neemt afscheid van de Amerikaanse dollar
Over de jaren zien we China duidelijk afscheid nemen van de Amerikaanse dollar. Tot 2012 zagen we China zijn portfolio van Amerikaanse staatsleningen nog flink uitbouwen tot bijna 1,4 biljoen dollar. Dat is nu compleet veranderd en sindsdien is de blootstelling afgebouwd naar 682 miljard dollar.

Daarmee is het Chinese bezit van Amerikaanse staatsobligaties gedaald tot het laagste niveau in 18 jaar tijd. In 2025 alleen daalde het Chinese bezit van Amerikaanse staatspapieren met grofweg 11 procent.
Met die verkopen ligt de focus in China duidelijk op een de-dollarisatie van de wereld. Het lukt de Chinezen wel degelijk om daarmee druk op de dollar te leggen, die in 2026 al 1,4 procent daalde, nadat 2025 werd gesloten met een daling van 9,4 procent.
Bitcoin daalt mee met Amerikaanse dollar
In het verleden was een daling van de Amerikaanse dollar positief voor Bitcoin, maar vorig jaar was een uitzondering. Terwijl de dollar met 9,4 procent daalde, ging ook Bitcoin met 6,3 procent onderuit in 2025.
Tegelijkertijd zagen we de goudkoers juist met 65 procent stijgen, waardoor Bitcoin naar het laagste niveau sinds de bearmarkt van 2022 daalde ten opzichte van goud. Uiteindelijk daalde Bitcoin in die cyclus nog van 30.000 naar 15.500 dollar.
Nu lijkt Bitcoin ten opzichte van goud weer door een belangrijke steun te breken, waardoor het opnieuw 50 procent kan verliezen en mensen gaan twijfelen aan de status van Bitcoin als veilige haven.
Volgens de pseudonieme analist Sherlock zou Bitcoin vanaf hier nog makkelijk 40 tot 50 procent kunnen verliezen. Zijn target voor de bodem van Bitcoin ligt nu op 38.000 dollar. Daarmee zou de koers nog een heel stuk dalen vanaf het huidige niveau van ongeveer 66.000 dollar.
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
BlackRock: AI-momentum ‘zuigt zuurstof weg’ bij Bitcoin
Mitchnick van BlackRock ziet beleggers massaal naar AI vluchten, weg van Bitcoin. Toch wijst hij op een aanjager die de koers kan keren.
Handelaren dekken zich massaal in tegen nieuwe Bitcoin-crash
Bitcoin optiehandelaren blijven voorzichtig en dekken zich massaal in, maar optiemarkt ziet voorlopig geen crisis voor Strategy ontstaan.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
