Ontwikkelaars van NFT-applicaties hebben bezwaar gemaakt tegen een beslissing van Apple. Zo wil Apple een commissie van 30% ontvangen op alle NFT-verkopen via apps op zijn marktplaats worden verkocht. Hierdoor worden NFT-aankopen in feite in hetzelfde mandje geplaatst als reguliere in-app-aankopen.
Hoge commissie krijgt kritiek
Alhoewel het wellicht niet zo gek is dat Apple een commissie wil opleggen voor deze aankopen, wordt de beslissing wel bekritiseerd vanwege het hoge percentage. Het percentage komt dan ook helemaal niet in de buurt van de standaard in de NFT-commissiewereld, die circa 2.5% bedraagt.
De beslissing werd door meerdere personen gelabeld als ‘beledigend maar consistent’. Het vragen van een dergelijk percentage van 30% zou volgens de CEO van Epic Games, Tim Sweeney, slecht kunnen uitpakken voor de nog relatief nieuwe technologie. Het zou “alle NFT App-bedrijven ‘killen’.”
NFT-commissie heeft niet alleen nadelen
De beslissing van Apple heeft er al toe geleid dat diverse NFT gerelateerde bedrijven hun app uit de App Store gehaald hebben. Enkele andere NFT-marktplaatsen hebben door de beslissing in de App Store naar verluidt maar een beperkte functionaliteit. Dit ook vanwege de hoge commissies. Er is ook de extra uitdaging om gedwongen te worden transacties uit te voeren in Amerikaanse dollars in plaats van cryptocurrency, wat riskant zou kunnen zijn gezien de hogere volatiliteit van de cryptocurrency-markten.
Het wordt door enkele echter ook als positief teken gezien dat Apple nu NFT’s van plan is om grootschalig te accepteren. Door bijvoorbeeld eenvoudiger een crypto-wallet te kunnen koppelen aan een Apple-account, wordt het ook eenvoudiger om de stap te maken naar andere crypto-projecten, waaronder games. Waar de commissie wellicht aan de hoge kant is, brengt de nft-acceptatie wel veel nieuwe potentiële klanten met zich mee.
Hoge commissie niet voor het eerst bekritiseerd
De hoge commissie die Apple vraagt wordt nu zeker niet voor het eerst bekritiseerd. Zo heeft Epic Games eerder al juridische procedures aangespannen. Hun bekende spel Fortnite werd in augustus van 2020 namelijk uit de App Store verwijderd, omdat de uitgever probeerde in-game-aankopen te verkopen die de vergoedingen van Apple omzeilden.
Momenteel zijn er echter nog diverse NFT-marktplaatsen vindbaar in de App Store, waaronder Magic Eden, OpenSea en Rarible. Ook diverse crypto-handelsapps als Binance, Coinbase Wallet en Crypto.com zijn nog vindbaar.
Bitcoin DeFi-project Botanix stopt na vier jaar: gebruikers dreigen tegoeden te verliezen
Bitcoin DeFi-project Botanix stopt na vier jaar. Gebruikers moeten vóór 9 juli hun tegoeden opnemen om permanent verlies te voorkomen.
Cryptomarkt worstelt, maar tokenisatie groeit bijna 600% in anderhalf jaar
Tokenisatie van aandelen, goud en vastgoed groeit explosief terwijl banken en beleggers blockchain steeds vaker omarmen.
Grootbanken zien tokenisatie de Europese kapitaalmarkt hervormen
Franklin Templeton en BNP Paribas zien tokenisatie als sleutel tot efficiëntere kapitaalmarkten, meer liquiditeit en snellere transacties.
Meest gelezen
Newsbit-analist voorspelde de daling naar 60.000 dollar: dit verwacht hij nu
De Bitcoin koers houdt stand rond cruciale steun, terwijl Newsbit-analist Juffermans een mogelijke bodem later dit jaar verwacht.
Goud verliest in één keer alle winst van dit jaar
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
XRP-beleggers verkopen massaal met verlies, maar dat is goed nieuws
XRP beleggers verkopen steeds vaker met verlies, een signaal dat volgens on-chain data vaak dicht bij bodems verschijnt.
