Deze week heeft SĆ£o Paulo, ƩƩn van de grootste voetbalteams van BraziliĆ«, met Giuliano Galoppo een speler van het Argentijnse Banfield gekocht met USD Coin. Voor het eerst in de geschiedenis transfereert hiermee een voetbalspeler in ruil voor een stablecoin. Thales AraĆŗjo de Freitas, CEO van Bitso, de exchange die de transactie faciliteerde, noemt het een āhistorisch moment voor Bitso, SĆ£o Paolo en het Zuid-Amerikaanse voetbal.ā
Geen grote verrassing
Het is geen grote verrassing dat SĆ£o Paolo de eerste voetbalclub is die met crypto een speler koopt. In januari is Bitso namelijk als sponsor aangesloten bij de club. De transfer met USDC is ongetwijfeld onderdeel van de sponsorovereenkomst van SĆ£o Paulo met Bitso. In november startte Bitso een samenwerking met Circle, de partij achter USDC, om een internationaal overboekingsplatform te lanceren.
Dat is tot op heden een succesvolle samen werking, want de eerste helft van 2022 heeft het platform tussen de Verenigde Staten en Mexico al voor 1 miljard dollar aan transacties verwerkt. Dat is een stijging van 400 procent ten opzichte van het eerste half jaar van 2021. Tot het einde van het jaar verwachten Bitso en Circle nog eens voor 1 miljard dollar aan transacties te verwerken.
Probeert Banfield restricties te omzeilen?
In Argentiniƫ heeft de transactie een behoorlijke commotie veroorzaakt. Er zijn namelijk mensen die de voetbalclub Banfield ervan beschuldigen met deze transactie de restricties van de centrale bank te omzeilen. Het is bedrijven in Argentiniƫ namelijk verplicht om Amerikaanse dollar binnen vijf dagen na een transactie in de Argentijnse peso om te zetten.
Het gebruik van USDC om deze restrictie te omzeilen lijkt een slimme zet, aangezien de centrale bank nergens het woordje ācryptoā heeft gebruikt. Dat zou lucratief zijn voor Banfield, aangezien ze van de centrale bank slechts 131 pesos per dollar krijgen, terwijl de Amerikaanse dollar op de markt goed is voor 300 pesos. Daarmee probeert de centrale bank kunstmatig de koers van de Argentijnse peso hoog te houden.
Grootbank ziet ‘FOMO’ onder vermogensbeheerders voor tokenisatie
Grote vermogensbeheerders haasten zich naar getokeniseerde fondsen. Volgens BNY is de FOMO enorm, ondanks onrijpe techniek.
Wall Street bouwt stilletjes door aan crypto terwijl koersen onder druk staan
Volgens Ric Edelman versnellen grote instellingen hun inzet op blockchain en tokenisatie, ondanks de zwakke stemming onder beleggers.
Polymarket passeert 1 miljard dollar omzet, mede dankzij het WK
Polymarket passeert 1 miljard dollar jaaromzet, slechts zes weken na de Amerikaanse lancering. Het WK voetbal zorgt voor recordvolumes.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: āGigapump komt eraanā
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
